"נרדמנו בשמירה": ניצול העובדים השעתיים

"עובדים שעתיים - ניצול לפי שעה"

הבוקר (8.7.2014) התקיים בכנסת הכנס "ניצול לפי שעה" בנושא הפגיעה בזכויות העובדים השעתיים בישראל. בכנס, ביוזמת חברות הכנסת מיכל בירן (העבודה) ועליזה לביא (יש עתיד) ובשיתוף עם הפורום לאכיפת זכויות עובדים, הוצג נייר עמדה הסוקר את תופעת העובדים השעתיים במשק הישראלי ואת הפגיעה בזכויותיהם, והשתתפו בו נציגי משרד הכלכלה, משרד המשפטים, ארגוני זכויות עובדים וכן עובדים שעתיים שספרו על ניסיונם האישי.

עבור עובדים רבים בישראל, שכר העבודה אינו נקבע על בסיס משכורת חודשית קבועה, אלא על בסיס שעות העבודה. מתכונת ההעסקה השעתית מערימה קשיים ומכשולים רבים בדרך לכמה  מזכויות היסוד של עובדים. עבור המעסיקים, העסקת עובדים במתכונת שעתית היא דרך להקטין את עלויות ההעסקה ולתת לעובדים סל זכויות הנמוך מהסל המינימלי הקבוע בחוקי המגן. עבור העובדים, משמעה פגיעה מתמשכת בזכויותיהם ואחד מהמנגנונים המרכזיים האחראים לתופעת העובדים העניים.

עובדים שעתיים משתכרים על פי רוב פחות מעמיתיהם במשכורת חודשית. פעמים רבות הם לא יודעים מה יהיה גובה שכרם עד ליום התשלום, לא מקבלים תשלום עבור ימי חג, וזכויותיהם נפגעות גם בעת ניצול ימי חופשה על פי חוק, בהודעה מוקדמת לפני פיטורין, ביציאה לחופשת לידה ועוד. על פי הערכות זהירות, כ-45% לפחות מכלל העובדים במשק – למעלה ממיליון עובדים, משתכרים על בסיס שעתי.

במהלך הכנס ניכר היה ששוררת הסכמה רחבה בין הגורמים השונים כי העסקה שעתית במתכונתה כיום חורגת מגבולות הגיוניים. נציגי משרד הכלכלה הודו כי קיימת בחוק פרצה המאפשרת ניצול לרעה של העסקה שעתית לאורך שנים ובהיקפי משרה יציבים, על אף ששיטת העסקה זו נועדה במקור להעסקה זמנית, ארעית בלבד. עוד הצביעו הנציגים על בעייתיות הנובעת מחוסר איסוף נתונים על ידי גורמי מדינה שונים, בהתאמה לעמדת הפורום לאכיפת זכויות עובדים. נציגי משרד המשפטים טענו כי אין המדובר בבעיית אכיפה בלבד, אלא קיים צורך ממשי לעדכן את החוק הקיים בכדי להתמודד עם תופעה פגומה זו.

עו"ד מיכל תג'ר מהפורום לאכיפת זכויות עובדים: "בעשור החולף הפכה העסקת עובדים בשכר לפי שעות למתכונת נפוצה בשוק העבודה, החולשת על ענפים שלמים במשק. עבור המעסיקים, מדובר באמצעי חוקי שמאפשר להם להעסיק עובדים במשרות קבועות, ולשלם להם פחות מכפי שמשלמים לעובדים במשכורת חודשית. חלק ניכר מהבעיה נובע מחוקי העבודה בישראל, שאינם מונעים פגיעה בעובדים במתכונת זו. לכן, יש לפעול בדחיפות לשינוי מעמיק של חוקי העבודה: להעלות את שכר המינימום לשעה, לקבוע פיצוי עבור חגים, להשוות את פרק הזמן להודעה לפני פיטורין ולהגן על עובדות בהריון. כך, הפגיעה בעובדים תצטמצם והתמריץ להעסקה שעתית ירד.

אנו מודים לחברות הכנסת מיכל בירן ועליזה לביא, אשר השמיעו את קולם של העובדים בכנסת ובפני משרדי הממשלה, בדיון בו הוכרה הפגיעה הרחבה והממושכת בהם. אנו מקווים לראות טיפול ממוקד בנושא בעתיד הקרוב, על ידי תיקוני החקיקה המתחייבים ואיסוף מידע מהגורמים הרלוונטיים".
 

שעה (לא) חופשית – נייר עמדה של הפורום לאכיפת זכויות עובדים (pdf) | תקציר נייר העמדה (Word)


השלכות שעת החירום / מבצע צוק איתן על העובדים השעתיים
, מאת עו"ד מיכל תג'ר, קו לעובד

 

בפורום לאכיפת זכויות עובדים חברים: איתך-מעכי ● האגודה לזכויות האזרח בישראל ● הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת תל אביב ● קו לעובד ● שדולת הנשים בישראל

 

הזמנה לכנס עובדים שעתיים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,שכר הוגן

סגור לתגובות.