תוכנית "מעגלי תעסוקה" עלולה לפגוע בזכויות משתתפיה

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם והאגודה לזכויות האזרח פנו היום (13.1.2014) בדחיפות לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בעקבות ידיעות על כך שמשרד הכלכלה מקדם תוכנית דומה לתוכנית ויסקונסין – שאותה, כזכור, הכנסת דחתה. במסמך שהגישו הארגונים לוועדה הם מנתחים את הפרטים הידועים כרגע על תוכנית "מעגלי תעסוקה" ומתריעים: חשש כבד כי משרד הכלכלה מנסה להפריט סמכויות שלטוניות, ובפרט – העברת ההחלטה על שלילת קצבאות לאחריות גורמים פרטיים.

על פי כוונות משרד הכלכלה, התוכנית צפויה להתחיל לפעול כבר השבוע, החל מיום רביעי ה- 15.1.2014, בישובים ביתר עילית, מודיעין, ירושלים, בית שמש, בני ברק, טבריה, חיפה, אום אלפחם ואשדוד, ולחול על כל מקבלי הבטחת ההכנסה החדשים עד גיל 49 (כולל). בשלב השני, צפויה התוכנית לפעול גם ברחובות, תל אביב, בת ים, טייבה, ערד, באר שבע ורהט.

התוכנית תפעל במתכונת מופרטת בתוך לשכות התעסוקה, על ידי צוות חיצוני של "מאמנים" ומנחי סדנאות. רוב מרכיבי התוכנית אינם גלויים. במענה לניסיונות האגודה לזכויות האזרח לקבל מידע נוסף על אודות התוכנית, נמסר להם רק כי "התוכנית עדיין בגיבוש ולכן אין כרגע טעם למסור מידע לגביה." בינתיים, מתברר כי יישום התוכנית התוכנית יחל השבוע בהיקף נרחב. ככל הידוע, משתתפי התוכנית לא יורשו להשתחרר ממנה.

הרב עדית לב, מנהלת תחום צדק חברתי ברבנים למען זכויות האדם: "עבור אלו שעליהם תחול התוכנית, לא מדובר ב'פיילוט', אלא בתנאים בקצבת הקיום הבסיסית והמינימלית ביותר שמדינת ישראל מספקת. בניסוי על בני אדם יש מי שמשלם את המחיר".

עו"ד טלי ניר, ראש מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח: "כנסת ישראל ביטלה את תוכנית ויסקונסין לאחר שתי גרסאותיה השונות, ולא הסכימה לחדשה בגרסאות חדשות, ולא בכדי. הפרטת שירות התעסוקה פגעה אנושות בזכותם של המשתתפים לכבוד, ולא הצליחה לשפר את מצבם הכלכלי או התעסוקתי. במקום לחזק את שירות התעסוקה ולתת לו את התקציבים והכלים הנדרשים לסיוע משמעותי לדורשי העבודה, מנסים משרדי האוצר והכלכלה לחזור על טעות ההפרטה, מבלי לתת פרטים בסיסיים על התוכנית לציבור".

ניצן תנעמי, מקדמת מדיניות, רבנים למען זכויות האדם: "שוב ממשלת ישראל מעדיפה להקצות כספים לגורמים פרטיים, לשירות שיעילותו לא הוכחה (ושבעבר תוכניות דומות הוכחו כמזיקות), וזאת במקום להשקיע בשירות הציבורי.
גם פה מיישמים את השיטה הידועה במסגרתה מייבשים תקציבית שירות ציבורי, וזאת על מנת 'להוכיח', כיביכול, שהוא אינו יעיל, ולהפריטו. משרדי האוצר והכלכלה צריכים להשקיע תקציב ביצירת מקומות עבודה ראויים, ולא בתוכניות הפרטה שנכשלו בעבר."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.