פחות מחצי שנה חלפה מאז החלטת הכנסת על סיום תוכנית ויסקונסין הניסיונית, לאחר שנקבע כי בתוכנית נמצאו פגמים שאינם מצדיקים את הרחבתה לכל הארץ ואף לא את המשך הניסוי; לאחר הביקורת הציבורית על שילובה של ויסקונסין בחוק ההסדרים, מצאו באוצר "פטנט" – ויסקונסין יצאה מחוק ההסדרים, אך תעלה להצבעה בצמוד אליו.
במכתב שנשלח מטעם האגודה לזכויות האזרח וס?נגור קהילתי לממשלה ולכנסת, מצוין כי לא זו בלבד שחברי הכנסת עלולים לחשוב בטעות כי ויסקונסין כלולה בחוק ההסדרים ולאשר אותה בשל לחצים קואליציוניים, אלא שבנוסף על כך, העומס שגורם חוק ההסדרים מונע מהח"כים להתעמק כראוי בהצעת חוק ויסקונסין. ההצעה הונחה יחד עם חוק ההסדרים, והיא מובאת לקריאה ראשונה בצמוד לו.
ועדת העבודה והרווחה, שהחליטה על סיום תוכנית ויסקונסין, לא הסתפקה בדחייתה של התוכנית; היא אף גיבשה הצעת חוק לתוכנית אלטרנטיבית ראויה, שבמרכזה אחריות המדינה להגברת התעסוקה ולאופק תעסוקתי. למרות זאת, הממשלה בחרה לאמץ את הגרסה הישנה של התוכנית, בליווי תיקונים ספורים ובלתי מספקים.
לדברי עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "במקום לקבל את העובדה שהכנסת הצביעה נגד תוכנית ויסקונסין, הממשלה מנסה לקדם אותה בדלת האחורית, תוך שהיא פוגעת בכבוד המובטלים ולא פחות מכך – בכבודה של הכנסת".
מה השתנה ומה נשאר בויסקונסין הנוכחית? כמה דוגמאות:
נשאר:
שונה:
להלן פניית הארגונים לחברי הכנסת ולשרים.
20 באוקטובר 2010
לכבוד
שרי הממשלה
לכבוד
חברי הכנסת
דחוף
שלום רב,
הנדון: התנגדות בקריאה ראשונה להצ"ח ויסקונסין חדשה – יום שני 25.10
עם הנחתן של הצ"ח התקציב והצ"ח ההסדרים אתמול ע"י הממשלה, התברר כי הונחה ביחד עימם כבר הצ"ח ויסקונסין חדשה ("פרק ח: שילוב מקבלי גמלאות בעבודה (הוראת שעה)"), והיא תובא לקריאה ראשונה ביחד עם הצ"ח הנ"ל כבר ביום שני הקרוב 25.10.
אנו קוראים לכם שלא לאשר את הצ"ח לקריאה ראשונה, מכל הטעמים המנויים להלן:
1. המדובר בהצ"ח זהה כמעט לחלוטין לזו שהממשלה ניסתה להעביר במהלך השנה שעברה, ואשר לאחר דיונים מעמיקים ובחינה מקצועית החליטה ועדת העבודה, בראשותו של חיים כץ, שלא לאשרה. הבאת אותה הצ"ח כמעט לחקיקה רק כמה חודשים לאחר מכן, בהליך דורסני מצד הממשלה, מהווה התעלמות מוחלטת מהחלטת הוועדה ומעבודתה המקצועית, וזילות של עבודת המחוקק.
2. המדובר באותה הצ"ח שבחוק ההסדרים האחרון הוחלט לפצלה מהחוק, וכעת הוחלט לפצלה שוב. למרות זאת היא מובאת לדיון כאילו היא חלק אינטגרלי מחוק ההסדרים: הצה"ח הונחה ביחד עם חוק ההסדרים, היא מובאת לקריאה ראשונה בתוך מספר ימים ואף באותו מועד של חוק התקציב וההסדרים. כך לא מתאפשרת למידתה של הצה"ח בכלל, וגם לא מתאפשר לקיים דיון רציני בה, שכן כל תשומת הלב של הכנסת תהיה נתונה לחקיקה של חוק התקציב וההסדרים.
3. בשום שלב לא נבחנו חלופות אחרות לתוכנית ע"י הממשלה ו/או אפילו ע"י ועדת העבודה. יצוין בהקשר זה, כי קיימות תכניות רבות בישראל העוסקות בשילוב מקבלי גמלאות בעבודה, שהן מוצלחות מאד וטובות, ויש מקום לבחון את דרך פעילותן וללמוד מהן על דרכים אלטרנטיביות ומוצלחות יותר להשמת עובדים אלה בשוק העבודה.
4. לגופם של הדברים – התיקונים הקלים שהוכנסו בה אינם מספקים ואין בהם כדי לפתור את מכלול הפגמים המהותיים שבתוכנית המוצעת, כפי שאף הוכח במהלך ביצוע הניסוי משך 5 שנים.
5. התוכנית המוצעת היא פוגענית, אף אם עתה במסווה מורכב יותר. היא מוסיפה וכוללת את עיקר העקרונות הפוגעניים שלא תוקנו מהנוסח הקודם שנדחה, כדלקמן:
א. אמנם כעת נכרכה הסמכות לשלול את קצבת הבטחת ההכנסה באישורו של עובד ציבור, אך זאת רק לעניין מיעוט מקרי השלילה. עדיין בידי פקידי תאגידים פרטיים יוותרו סמכויות מרחיקות לכת של שלילת קצבאות בגין אי מילוי תוכנית אישית. רובן המוחלט של השלילות היו במהלך שנות הניסוי על רקע זה ולא על רקע סירוב.
ב. אישור על ידי עובד ציבור, כפי שהוא מנוסח בהצעת החוק, נחזה כאישור שיהיה אך בבחינת "חותמת גומי".
ג. בידי פקידי החברות הפרטיות עדיין נותר כוח שלטוני, של קביעת סדר יומם של אלפים הנמנים על האוכלוסיות המוחלשות ביותר, ושל הסמכות לדרוש מהם כל מידע רפואי ואחר. כפי שפורט בעתירתנו נגד התוכנית ימים ספורים לפני ההחלטה המבורכת לסיימה.
ד. עתה אף מבקשת הממשלה להימנע מכל ניסוי נוסף. התוכנית במתכונת המתוכננת לפרישה הארצית לא נוסתה כלל. זוהי תוכנית חדשה, אך הצעת התיקון לא קובעת כל החלה הדרגתית ואף מבטלת את המחקר המלווה.
ה. שוב אין בהצעת החוק התייחסות למרכיבים חיוניים לתוכנית השבה לעבודה כהכרה בזכות לשירותים תומכי עבודה והעדפת ההכשרה המקצועית על פני עקרון ה"עבודה תחילה" (work first), כהצהרותיו החוזרות של שר התמ"ת.
ו. נותרה בחוק הקביעה השרירותית של תוכנית בת 30-40 שעות שבועיות, גם אם אין כל צורך בהיקף זה לשם שילוב בעבודה או לשם הכשרה מקצועית.
ז. במסגרת הצעת התיקון הוספו עוד הכבדות על האוכלוסייה המיועדת, דוגמת הרחבתה של דרישת ההתייצבות של אמהות ושל הורים יחידים, הבעייתית כבר עתה – על פיה יחויבו להתייצב מעת היות ילדם בן שנה בלבד, ולא מגיל שנתיים.
ח. עילת הפטור מהתוכנית בגין "אי מסוגלות תעסוקתית" שנקבעה בהצעת החוק מצומצמת, והיא תלויה בשיקול דעתו של היועץ התעסוקתי ונשענת גם על שיקולים זרים – כלכליים מערכתיים.
לפיכך, אנו קוראים לכם להתנגד להצ"ח בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב 25.10.10.
אנו קוראים לכם לפעול לקיום דיון ובחינה מעמיקים בחלופות לתוכנית ויסקונסין שהן טובות וראויות יותר. שאין בהן הפרטת סמכויות בסיסיות של המדינה ופגיעה בזכויות יסוד של תושביה.
בכבוד רב,
דבי גילד-חיו, עו"ד
מקדמת מדיניות וחקיקה
האגודה לזכויות האזרח