פניה למפקד משטרת ירושלים: עצור את הפגיעה בביטחון האישי בעיסאוויה

האגודה פנתה למפקד מחוז ירושלים בדרישה לעצור את התנהלות המשטרה במבצע אכיפה שנמשך מזה חודש וחצי בעיסאוויה. מבצע זה כלל אלימות מפחידה כנגד קטינים, בגירים, נשים וילדים; מחסומים בכל הכניסות של הכפר המהווים ענישה קולקטיבית; חיפושים ברכבים ובבתים, מעצרי ילדים, שימוש נרחב במסתערבים בלב שכונת מגורים וועוד. במכתב טוענת עו"ד נסרין עליאן מהאגודה כי יש יש דרך ראויה לאכוף את החוק, וכי מבצעים אלו מנוגדים לחוק, ואנו דורשים להפסיק התנהלות זו באופן מיידי.
23 בינואר 2013
 

לכבוד
ניצב יוסי פריינטי
מפקד מחוז ירושלים
משטרת ישראל
בפקס: 02-5391466

 

"מבצע אכיפה" לא חוקי בשכונת עאסוויה בשבועות האחרונים

 

 1. בחודש וחצי האחרונים  אנו עדים להידרדרות בתחושות הביטחון האישי של תושבי שכונת עאסוויה. תושבים מקומיים שפנו אלינו מלינים על כך שבמקום שהמשטרה תעמוד לשירותם, היא נוקטת ביד קשה ופועלת באופן מפלה כלפיהם.

2. מאז סוף חודש נובמבר 2012 ועד היום  עורכת משטרת ירושלים "מבצע אכיפה" מוגבר בשכונת עאסוויה. התושבים מתארים כפר שנמצא במצור על-ידי המשטרה: בכל הכניסות אל הכפר הוצבו בשבועות האחרונים מחסומי משטרה, אשר בודקים כל הנכנס והיוצא מהכפר; מבצעים חיפושים ברכבים ובתכולתם, ניתנו דו"חות תנועה בצורה רחבה וגורפת על ידי משטרת תנועה ובוחני רכב.  בנוסף, ישנה נוכחות מתוגברת של יחידות מיוחדות של המשטרה – מג"ב, יס"מ ומסתערבים, הפועלות ומתנהלות בתוך הכפר כפי שראוי לפעול בשטח קרבי ולא בשכונת מגורים. הנוכחות המתוגברת בכמויות כה לא רגילות בלב הכפר הביאו לחיכוכים ועימותים כמעט יום יומיים בין התושבים למשטרה, במהלכם נעשה שימוש לא סביר באמצעים לפיזור הפגנות, הכולל ירי גז מדמיע, כדורי ספוג ופצצות קול, אשר הביא למספר רב של פגיעות בגוף של ילדים ובגירים. במקביל גם כן, מתבצעים מעצרים נרחבים (מתחילת המבצע ועד היום מעריכים התושבים כי נעצרו כ-100 אנשים מתוכם כ-40 קטינים), ומעדויות שהגיעו אלינו מתוארים מעצרים המתבצעים בצורה אלימה למדי, לרבות ביצוע מעצרי ילדים תוך הפרות של חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א- 1971- איזוק ילדים בידיים ורגלים שלא לצורך, עצימת עיניים וכיסויי ראשים, ילדים מושבים על רצפות רכבים צבאים עם ראש מכופף בין הרגלים, הורים שלא נוכחים בחקירות, שימוש באלימות כנגד הילדים גם כשהם אזוקים. בחלק מהבתים שהתבצעו בהם מעצרים נעקרו דלתות הכניסה, בזמן שהתושבים ישנו בבתים ולא נשמעה שום דפיקה או בקשה לפתיחת הדלתות. בבתים שנערכו בהם חיפושים לא הוצגו לדיירים שום צווי חיפוש למרות בקשות מצד בעלי הבתים, ונגרם נזק לרכוש. 

3.  הצבת מחסומים בצורה כזו בכל כניסות הכפר וביצוע חיפושים שרירותיים וגורפים בכלי הרכב העוברים בהם פוגעים קשות בזכויות יסוד בסיסיות של התושבים – בחופש תנועתם, בכבודם, בפרטיותם, וביכולתם לנהל אורח חיים תקין. בצאתם בבוקר לעבודה, ובחזרתם הביתה – בצאת הילדים לבתי הספר ובחזרתם, או סתם בלכתם לסופר או לעשיית סידורים למיניהם– נאלצים התושבים לעצור במחסומים, לענות על שאלות השוטרים, ולהציג תעודות. כאילו חיים הם בשטח צבאי סגור, מוגבלת יכולתם אף להזמין לביתם אורחים או בני משפחה, המתגוררים מחוץ לשכונתם, כי אלו נרתעים מלהגיע לכפר לאור האווירה הקודרת

4. אומנם נעלם מעינינו מהו המניע למבצע אכיפה כה גורף ומתמשך לאורך כחודש וחצי בכפר עאסוויה. יחד עם זאת מחובתה של המשטרה, בין אם היא פועלת לגילוי עבריינים ובין אם היא מתמודדת עם הפרות סדר, לפעול בסבירות ובמידתיות, תוך כיבוד זכויות האדם. עליה לפעול נגד אנשים שיש כנגדם חשד סביר כלשהו, ולא להטיל מגבלות גורפות על אזורים שלמים, מתוך תקווה כי הדבר יפגע גם בפעילות העבריינית.  מדובר בצעד בלתי סביר בעלי

5. נכון להיום, המצב הוא שכתוצאה מפעילות המשטרה, ילדים מפחדים לצאת לרחובות, הורים לא מרשים לילדיהם ללכת  לבדם גם לחנויות בשכונה, אנשים נמנעים ככל יכולתם מלצאת מבתיהם גם לסידורים, וחיים במתח וחוסר ביטחון תמידי. מדובר בפגיעה בחופש התנועה של התושבים ובביטחון האישי שלהם, באופן שמנוגד לערכי היסוד של משטר המבוסס על שלטון חוק.

6. נראה, כי איש לא היה מעלה על דעתו להטיל מעין "סגר" שכזה על שכונות בישראל ו/או במערב העיר– ועוד באמצעות שוטרי מג"ב – אלמלא היה מדובר בשכונה ערבית. קשה להשתחרר מן הרושם, כי גורמי אכיפת החוק העתיקו לירושלים המזרחית את שיטות השיטור, אליהן התרגלו ברמאללה, בשכם ובחברון. מעבר למטרד הקשה, לעיכובים ולחוסר הנוחות, תושבי עאסוויה הערבים מקבלים שוב ממשטרת מחוז ירושלים את המסר הברור, כי תושבותם אינה ערובה לשוויון בפני החוק הישראלי. הדברים גם מקבלים משנה תוקף עת קצין מג"ב שנכח בכפר לפני כשלושה שבועות  אף אומר לתושבים כי: "המבצע ממשיך עד שתהיו רגועים ותתנהגו בכפר כמו שאתם מתנהגים ברחוב יפו … הישראלים צריכים להרגיש בביטחון במיוחד אלו שגרים סמוך אליכם".

7. נזכיר, כי בה-בעת, קיימת תת-אכיפה מצד המשטרה בעבירות הפוגעות באופן ישיר באיכות חייהם של התושבים הערבים בירושלים המזרחית, לרבות עבירות רכוש, סמים, אלימות וכו', בהן המשטרה בוחרת שלא לטפל באותה יד קשה.

8. לאור האמור לעיל, נודה להתערבותך הדחופה להפסקת מבצעים פסולים אלו באופן מיידי ולאכיפה שוויונית של החוק.

9. נודה לתשובתך בהקדם האפשרי.

 

בכבוד רב,

 נסרין עליאן, עו"ד

 

העתקים:
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל משטרת ישראל,
תת ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל,
עו"ד מיכאל פרנקנבורג, היועץ המשפטי למשטרת ירושלים,
מר ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.