היעדר הוראות בעניין דיור בהישג יד בחוק התכנון והבנייה החדש

הקואליציה לקידום דיור בהישג יד בישראל
האגודה לזכויות האזרח בישראל ? האגודה לצדק חלוקתי ? התוכנית לדיור, קהילה והתחדשות אורבאנית באוניברסיטת תל-אביב ? במקום ? מתכננים למען זכויות תכנון ? הקליניקה לזכויות אדם בחברה באוניברסיטת חיפה ? המעבדה לתכנון עם קהילה בטכניון ? שתי"ל ? מכון חיים כצמן גלוב לנדל"ן

1 במרץ, 2010

לכבוד
ח"כ אריאל אטיאס
שר הבינוי והשיכון
משרד הבינוי והשיכון

הנדון: היעדר הוראות בעניין דיור בהישג יד בחוק התכנון והבנייה החדש

1. הקואליציה לקידום דיור בהישג יד בישראל מונה גופים אקדמיים, מקצועיים וחברתיים המתרכזים בזכויות אדם וצדק מרחבי ובתחומי המשפט, הכלכלה והתכנון.

2. קראנו את תזכיר חוק התכנון והבנייה, התש"ע-2010 ולמרבה הצער לא ראינו בהצעה התייחסות כלשהי לצורך בתכנון דיור בהישג יד, או שמירה על דיור בהישג יד קיים. נבקש כי ייערך דיון מעמיק בנושא, ויש להצטער על כך שתזכיר חוק כה מורכב וחשוב מקודם במהירות, ללא שהות סבירה לציבור ולמשרדי הממשלה ללמוד את הנושא ולהעיר הערות ברצינות הראויה. אנו מקוים שהשר, כחבר הממשלה, יפעל בדחיפות להארכת הזמן הקצוב להגשת הערות לתזכיר החוק.

3. לגופו של עניין, דיור בהישג יד (דב"י או דיור בר-השגה) גם עבור משקי בית בעלי הכנסה בינונית ונמוכה הוא חיוני לחיזוק החוסן החברתי ולמניעת הדרה חברתית, ולא בכדי נכללות הוראות בעניין בתוכנית המתאר הארצית 35. קיומו של דיור בהישג יד משליך על סיכוייהם של משקי בית אלו לסביבת מגורים נאותה, שבה תשתיות ראויות, שירותים מקומיים איכותיים, כגון מוסדות חינוך ושירותי בריאות וגישה למקורות פרנסה.

4. דיור המאפשר תמהיל חברתי, שילוב אוכלוסיות בעלות הכנסה מגוונת באותו אזור מגורים, הוא חיוני לקידום אינטרסים ציבוריים כגון צמצום פערים חברתיים, מניעת התהוותם של ריכוזי עוני והגדלת השונות האתנית והתרבותית במרחב הציבורי, כתהליך נגד למגמת ההתבדלות של קבוצות חזקות שלה אנו עדים בשנים האחרונות. למניעת התהוותם של ריכוזי עוני נודעות השפעות חשובות על קידום חברתי-כלכלי של אוכלוסיות החיות במצוקה, על שילוב חברתי, וכן על מניעת עבריינות וסטייה חברתית. בד-בבד יש לה השלכות כלכליות ובכלל זאת שמירה על איכות הדיור ואף על ערכן הכלכלי של יחידות הדיור ועל היכולת לעשות בהן שימוש לטווח הארוך. שילוב בין אוכלוסיות עם רמות הכנסה שונות באותו אזור מגורים מאפשר חלוקה צודקת יותר של שירותים ומשאבים.

5. לאור זאת, נבקש שתפעיל את כובד משקלך לתיקון הצעת החוק, כך שהחוק החדש יכלול התייחסות נאותה לסוגיה. להלן הצעותינו הקונקרטיות:

הכנסת סעיף מטרה

6. חרף הערכים החשובים שבהם שווקה הרפורמה, כמו שקיפות, דמוקרטיזציה ויעילות, לא נכלל בתזכיר סעיף מטרה, המתווה את הרציונל לחקיקת החוק. אנו מציעים לכלול סעיף מטרה, שבו ייקבע כי מטרת החוק היא, בין היתר, קידום תכנון איכותי לצרכי כלל קבוצות האוכלוסייה, צמצום פערים חברתיים והבטחת צרכי תושבי המדינה, לרבות דיור בהישג יד.

הגדרה של "דיור בהישג יד"

7. בסעיף ההגדרות, אנו מציעים להכניס הגדרה של דב"י כדלקמן: "דיור בהישג יד" – דיור נאות בסביבת מגורים הולמת, המיועד למשקי בית עם הכנסה בינונית עד נמוכה, אשר עלותו מותירה למשק הבית הכנסה פנויה המספקת את צרכיו. דיור בהישג יד יכול שיהיה במכירה או בהשכרה, בניהול היזם, הרשות המקומית, משרד השיכון או תאגיד דיור ללא מטרת רווח, והכול על פי קריטריונים וכללים שייקבעו בתקנות על ידי שר הבינוי והשיכון בהתייעצות עם שר הפנים.

קביעת יעדים לדיור בהישג יד בתוכנית מתאר מקומית כוללנית ובתוכנית מתאר מקומית

8. בסעיף 168 להצעת החוק, אנו מציעים להוסיף כעניין שייכלל בתוכנית מתאר מקומית כוללנית גם הוראות לעניין דיור בהישג יד, לרבות הוראות בעניין שמירה על דיור בהישג יד קיים.

9. בסעיף 175 להצעת החוק, אנו מציעים להוסיף כעניין שייכלל בתוכנית מתאר מקומית גם הוראות לעניין דיור בהישג יד, לרבות שמירה על דיור בהישג יד קיים. מלשון הסעיף עולה כי לא תהיה חובה לכלול הוראות אלו בכל תוכנית מקומית, אך ראוי שהדבר יהיה אפשרי.

סמכות להפקיע קרקע לטובת דיור בהישג יד

10. אנו מציעים כי בהגדרת צרכי ציבור בסעיף ההגדרות ייכלל גם "דיור בהישג יד" על מנת שניתן יהיה להפקיע קרקע לצורך דיור בהישג יד על פי סעיף 465(א) להצעת החוק. אנו מציעים גם למצוא דרך נאותה לעגן בחוק את האפשרות לעשות שימוש בקרקע שהופקעה לטובת מטרה אחרת גם לצורך דיור בהישג יד, כמו למשל, על גג של בית ספר או גן ילדים.

סמכות לקבוע תנאים בעניין דיור בהישג יד

11. אנו מציעים כי בסעיף 300(א) תוסמך הועדה המקומית לתכנון ולבניה לקבוע תנאים למתן היתרים בעניין דיור בהישג יד, תמהיל גודל וסוג הבניינים או הדירות.

חיוב מידע מלא על השלכות תוכנית על דיור

12. על מנת שמערכת התכנון לא תפגע בדיור בהישג יד קיים בלי משים לב, אנו ממליצים כי בסעיף 248(ג) להצעת החוק ייקבע כי הצעה לתכנון תכלול גם מסמך שכולל מידע על מאפייני האוכלוסייה והשפעת התוכנית על האוכלוסייה המתגוררת באזור ועל מחירי הדיור.

13. בסעיף 254(ב) להצעת החוק אנו מציעים לקבוע כי בחוות הדעת התכנונית של מתכנן מוסד התכנון ייכלל מידע בעניין השפעתה של התוכנית המוצעת על מלאי הדיור בהישג יד באזור, ועל מחירי הדיור, כדי שהמידע יעמוד בפני מוסד התכנון.

פטור מהיטל השבחה

14. אנו מציעים כי בסעיף 451 או כסעיף נפרד ייקבע כי ניתן לפטור מהיטל השבחה תוכנית למגורים שבה לפחות 20% מיחידות הדיור הן לדיור בהישג יד, באופן חלקי או מלא.

בכבוד רב,

הקואליציה לקידום דיור בהישג יד בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור בר השגה,הזכות לדיור,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.