היתר לקורת גג: ערכה חינוכית

The following educational kit produced by ACRI contains lesson and activty plans for teachers and educators on one of our most fundamental rights – the right to housing. Special attention is given to the harsh and continued violation of the housing rights of Israel's Arab minority. Below you will find links to the various elements of the kits in Hebrew and Arabic: general information on the right to housing; educational activities; articles on the right to housing; a powerpoint presentation for use in the classroom and during presentations; and the film "A License to Live in Dignity." ACRI thanks the New Israel Fund UK for its generous support of this project.

הערכה החינוכית שלפניכם עוסקת באחת הזכויות הבסיסיות ביותר – הזכות לדיור. בית הוא מקום של אינטימיות, של ביטחון, של פרטיות, ומהווה מרחב לצמיחה וליצירה. הצורך האנושי במקום מוגן ובטוח הוא אולי מן הצרכים היסודיים ביותר. לפיכך, מפתיע לגלות שבשונה מזכויות אחרות, שחשיבותן כמעט מובנת מאליה, הביטוי "הזכות לדיור" גורם לעתים להרמת גבה. מדוע קל יותר לקבל את הרעיון שלכל אדם זכות להתהלך חופשי או זכות להפגין, וקשה לקבל שיש לו או לה זכות לדיור? מדוע קל להבין שבריאות היא זכות אדם ולא מצרך, ולכן חובה להבטיח טיפול רפואי ותרופות גם למי שהפרוטה אינה מצויה בכיסו, אך קשה יותר להבין שגם דיור הוא זכות אדם – ולא רק נדל"ן – ולכן יש להבטיח קורת גג נאותה גם למי שאין ידו משגת?

הערכה המוצעת כוללת מערכי פעילות ושיעורים הקשורים למימוש הזכות לדיור ולחשיבותה. תשומת לב מיוחדת מופנית לפגיעה בזכות לדיור של הערבים אזרחי ישראל – פגיעה המתרחשת על רקע לאומי, בין שמדובר בבדואים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, בין שמדובר בערביי ירושלים המזרחית ובין שמדובר בתושבי הגליל. הפגיעה בזכות לדיור של אזרחי ישראל הערבים מעלה במלוא חומרתה את השאלה של איזון המתח בין מדינת ישראל כמדינה יהודית לבין היותה של ישראל דמוקרטיה האמונה על ערכי הצדק והשוויון. לדעתנו, לאחר שהכירו בחשיבותה הגדולה של הזכות לדיור, חשוב מאוד שהתלמידים יתעמתו עם השאלות הקשות העולות בהקשר זה.

הערכה שלפניכם כוללת מבואות, פעילויות חינוכיות ונספחים. המבואות מגדירים את הזכות לדיור, ומפרטים את הפגיעה בה בקרב האזרחים הערבים בישראל. הפעילויות החינוכיות ניתנות להעברה בכיתה או מול קבוצת נוער. כמו כן מצורפים הסרט התיעודי "רישיון לחיות בכבוד" בבימויו של יוסי יעקב, מצגת שעשויה לסייע במהלך השיעור או הפעילות ומספר מאמרים שגם בהם ניתן להשתמש כחומר קריאה במהלך הפעילות. במיוחד ראוי לציין את המאמר "היום שבו הערבים מתפרעים" מאת חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, המקשר בין האפליה במימוש הזכות לדיור לגילויי המחאה של האזרחים הערבים ודיכויים. את הסרט ואת המצגת אפשר לקבל גם בתקליטור.

אנו סבורים שהדיון באפליית המיעוט הערבי בישראל הוא חשוב ביותר ומכריע עבור עתידנו המשותף. על אף שהוא קשה, ולתלמידים צעירים בייחוד, יש לקדם את ההתלבטות בשאלות אלו של זכויות אדם, רגשות לאומיים, אפליה ועוד, כך שצעד אחר צעד נגיע לחברה צודקת ושוויונית יותר.

אנו מקווים שתמצא את התכנים בערכה חינוכית זו מעמיקים, מאתגרים ומגרים למחשבה, ועם זאת נוחים להוראה והדרכה.

לשאלות, התלבטויות ולקבלת תקליטור ובו הסרט והמצגת פנו לעודד צפורי, רכז חינוך עברי – מחלקת חינוך, 03-5608185 שלוחה 105, odedz@acri.org.il.

היתר לקורת גג – ערכה בעברית:
מבואות, פעילויות חינוכיות, נספחים ומאמרים
מצגת

היתר לקורת גג – ערכה בערבית:
מבואות ופעילויות חינוכיות

הסרטונים:

עברית – חלק 1:

עברית – חלק 2:

ערבית – חלק 1:

ערבית – חלק 2:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לדיור,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.