חשיפה מפתיעה: המדינה דואגת לחזקים

גיל גן-מור

אם יש דבר אחד שאפשר למצוא עליו הסכמה כמעט גורפת זה שדרושה רפורמה במערכת התכנון. אבל דרושה רפורמה אחרת לחלוטין מזו שמקדמת כעת הממשלה. דרושה רפורמה חברתית. במדינה כמו ישראל, אחת המדינות הצפופות במערב, למערכת התכנון תפקיד חברתי מכריע.

משאב הקרקע מצומצם, הפערים בין עשירים לעניים גדולים מאוד, יש כאן מיעוטים רבים, קהילות שונות עם צרכים מגוונים, ופערים גדולים בין מרכז ופריפריה. תכנון טוב יכול לקדם שוויון, נגישות, לתרום לצמצום פערים, לקידום אוכלוסיות מוחלשות ולצמיחה שתורגש בקרב כל שכבות האוכלוסייה.

תכנון רע יוביל להדרה חברתית, יבסס ריכוזי עוני ואבטלה, יגביר את האפליה, יצור מחסור בדיור בר השגה ויגרום לנזקים נוספים שאת מחירם הגבוה ישלם הציבור עוד שנים רבות לאחר מכן. למרבה הצער, ברפורמה שמקדם בימים אלו ראש הממשלה אין בשורה חברתית, וכל ייעודה הוא להחליש את מערכת התכנון.

סמכויות המועצה הארצית לתכנון ולבניה, שבה מידה מסוימת של ייצוגיות וחשיבה על הצרכים הלאומיים, יצומצמו והוראות המדיניות שלה "יוגמשו". רוב סמכויות התכנון יועברו לרשויות המקומיות, בהן מונהגת על פי רב מדיניות תכנון בלתי חברתית, המבטאת את האינטרס הצר והמקומי של הרשות.

אנו עדים, למשל, לרשויות רבות המעדיפות דיור יוקרתי, המכניס כסף רב לקופת הרשות, על פני דיור בר-השגה, ואשר נוטות לקדם שירותים ותשתיות הקורצים בעיקר לאוכלוסיה צעירה וחזקה, על פני דאגה לאוכלוסיה מבוגרת או לשילוב אנשים עם מוגבלויות. כיצד יובטחו גם זכויות המיעוט או הקבוצות המוחלשות, שקולן כמעט ולא נשמע בהליכי התכנון? על כך הרפורמה שותקת.

הרפורמה שותקת

הרפורמה גם תגדיל את הפערים החברתיים בין מרכז ופריפריה, שכן היא מטילה על הרשויות המקומיות את משימת התכנון ללא חיזוק משמעותי, שנדרש לצורך כך. רשויות מקומיות חזקות עם יחידות תכנון גדולות תוכלנה להתפתח ולהתעשר.

רשות חלשה, שלא תעמוד בדרישות התכנון, תוחלף, באופן בלתי דמוקרטי בעליל, ברשות תכנונית מטעם שר הפנים והתושבים יאבדו את היכולת להשפיע על חייהם ועל התפתחות יישובם. אפרופו דמוקרטיה, הרפורמה גם לא נותנת מענה לאפליה הבוטה נגד רבות מהרשויות הערביות, שסמכויות התכנון המקומיות הופקעו מהן לטובת ועדות מרחביות.

יש מקום לרפורמה במערכת התכנון, אבל לא כזו שתחליש את המערכת כפי שהרפורמה הנוכחית מבקשת לעשות. טוב היה עושה ראש הממשלה לו היה מתגייס לחזק אותה, מבלי לוותר על תכנון איכותי-חברתי, שייתן מענה לכל שדרות האוכלוסייה.

מערכת תכנון חזקה דוגלת בשקיפות ובנגישות, בייצוג הולם לכלל הקבוצות האוכלוסייה ובשיתוף ציבור אמיתי. מערכת תכנון חזקה קובעת יעדים ברורים למטרות חברתיות חשובות כמו דיור בר השגה ושילוב אנשים עם מוגבלות. זו מערכת שבה מקדמים תוכניות בהתייעצות עם עובדים סוציאליים, יועצים חברתיים ונציגי ארגונים חברתיים, לאחר הכנת תסקיר חברתי, בדומה לתסקיר סביבתי. זו מערכת שחושבת על העתיד ולא רק על הקופה.

אז כן – נחוצה לנו רפורמה בתכנון, אבל אחרת לגמרי. נחוצה לנו רפורמה חברתית, אך כפי שמסתמן, אם הציבור לא יתעורר, תהיה זו רפורמה אנטי חברתית, שתפגע בציבור ותעמיק את הפערים.

הכותב הוא עו"ד באגודה לזכויות האזרח, החברה במטה לתכנון אחראי
המאמר פורסם באתר nrg-מעריב ב-7.2.10

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.