הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

לא להקים בירושלים שכונות סגורות עבור משרתי קבע בכוחות הביטחון

ירושלים. CC-BY-NC-SA: Yoav Lermanירושלים. CC-BY-NC-SA: Yoav Lerman

החלטת ממשלה 4465 מיום 20.5.12 קובעת, כי רשות מקרקעי ישראל תקצה במהלך השנים 2012–2015 קרקע בפטור ממכרז בירושלים למשרתי כוחות הביטחון (צבא ומשטרה), באזורים או בשכונות בעיר שיש להם מאפיינים מיוחדים המצדיקים את ההקצאה בפטור. ההחלטה מתבססת על תקנה בתקנות המכרזים המאפשרת להעניק זכויות במקרקעין בפטור ממכרז "למי שמשרתים בכוחות הביטחון או עבורם, במסגרת מיזם של בניית שכונת מגורים המתבצעת ביוזמת צבא הגנה לישראל ובאישור שר הביטחון".

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לקבוע כי החלטת הממשלה אינה חוקית. עוד דורשת האגודה כי קודם להפעלת התקנה, ייקבעו קריטריונים למתן פטור ממכרז.

במכתב טוען עו"ד גיל גן-מור כי יש להקצות את קרקעות המדינה תוך שמירה על הזכות לשוויון. עו"ד גן-מור טוען כי לשון התקנה מצביעה על כך שיש צורך להראות טעם מיוחד, שנטוע בשיקולי הצבא או משרד הביטחון, להקמת שכונה סגורה למשרתי קבע בכוחות הביטחון, וזו הסיבה בגינה נקבע שהשכונה חייבת להיות ביוזמת הצבא ולקבל אישור של שר הביטחון, וכי אין בתקנה משום היתר גורף להקמת שכונות סגורות למשרתי קבע.

במכתב נטען גם כי קריטריון של שירות צבאי הוכר בפסיקה כלגיטימי רק כאשר אינו מהווה תנאי סף לקבלת זכות או הטבה סוציאלית, ושהרציונל שהוכר הוא פיצוי לחיילים משוחררים שלא יכלו לעבוד ולהשתכר עקב שירות חובה. במקרה הנוכחי מדובר בקצינים ובנגדים שבחרו בקריירה צבאית ומתוגמלים בשכר גבוה יחסית, וכמו כן מדובר בתנאי סף לרכישת דירה בשכונה, שידיר ממנה את יתר התושבים. לכן מדובר באפליה פסולה.

עוד טוענת האגודה כי בירושלים יש מחסור חריף בקרקעות ציבוריות לבנייה, ועל כן יש טעם לפגם בהקצאתן בפטור ממכרז דווקא לאוכלוסיה אמידה ומבוססת מחוץ לעיר במקום להשתמש בהן לצורך דיור בר השגה לתושבים הסובלים ממצוקת דיור. האגודה טוענת כי בבסיס החלטה עומד אך ורק רצונה של העירייה להקים בירושלים שכונות סגורות לאוכלוסיה המועדפת על פרנסיה, שתבוא ברובה מחוץ לעיר, קרי – צעירה, בריאה, בעלת הכנסה גבוהה מהממוצע, יהודית ברובה ולא חרדית, כלומר – כדי לסנן אוכלוסייה. זו אינה תכלית ראויה למתן פטור ממכרז, זו אינה התכלית של התקנה, ומכאן – שמתן הפטור והקמת שכונות סגורות למשרתי קבע בכוחות הביטחון מהווים אפליה אסורה בנסיבות העניין.

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.