זכויות ילדים

האגודה לוועדת השרים לחקיקה: תמכו בהצעת חוק נציבות זכויות הילד

ביום ראשון הקרוב (17.6.2012) תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק להקמת נציבות זכויות הילד. הצעת החוק, שהגיש חבר הכנסת אורלב, מבקשת לעגן בחוק את הקמתו של מנגנון שלטוני ייחודי, אשר יהיה מופקד על שלומם, על רווחתם ועל קידום זכויותיהם של קטינים.

האגודה לזכויות האזרח מברכת על הצעת חוק חשובה זו, ופנתה לקראת הדיון לחברי ועדת השרם בקריאה לתמוך בה. עו"ד טל חסין מציינת בפניה, כי במדינה שבה כל ילד שלישי נמצא מתחת לקו העוני, שבה עשרות אלפי ילדים חיים במצבי סיכון, ושמערכת החינוך בה הולכת ומופרטת תוך יצירת פערים ניכרים בין ילדי עשירים לעניים, ילדי המרכז והפריפריה – הקמתה של נציבות זכויות ילדים חזקה היא קריטית מתמיד.

 

 

14 ביוני 2012

 

לכבוד
חברי ועדת השרים לענייני חקיקה
הכנסת

 

שרים נכבדים,

 

הנדון: הצעת חוק נציבות זכויות הילד, התשע"ב-2012

 

 

ביום ראשון הקרוב, 17 ביוני 2012, תדון ועדת השרים בהצעה שבנדון, המבקשת לעגן בחוק את הקמתו של מנגנון שלטוני ייחודי, אשר יהיה מופקד על שלומם, רווחתם וקידום זכויותיהם של קטינים. האגודה לזכויות האזרח מברכת על הצעת חוק חשובה זו, וקוראת לכם לתמוך בה מהטעמים שיפורטו להלן:

מדינת ישראל עשתה דרך ארוכה בהטמעת ההכרה בזכויות ילדים מאז חתמה על האמנה הבינ"ל בדבר זכויות הילד 1989 לפני למעלה משני עשורים, והשיח המשפטי על זכויות ילדים בישראל מתרחב והולך. עם זאת, בהעדרו של חוק אחד, המסדיר את ההיבטים השונים הקשורים לזכויות ילדים ולחייהם, כדוגמת ה-Children Act הבריטי, מתפזר הטיפול בילדים ובנוער בישראל בין משרדי ממשלה ורשויות שונים הפועלים ללא כל תיאום ביניהם, ללא בקרה על פעילותם, וללא תכנית ממשלתית אסטרטגית, שתבטיח כי ילדים ובני נוער יזכו לקשת הולמת של שירותים הדרושה להתפתחותם הפיזית והנפשית התקינה, לביסוס מעמדם ולהגנה על זכויותיהם.

תפיסות מתקדמות על מעמדם של ילדים במשפט מדגישות, כי ילדים הם קבוצת אוכלוסיה נפרדת, נושאת זכויות ובעלת צרכים ורצונות ייחודיים, הנזקקת להגנה ולסיוע המשתנים בהתאם לגילם ולכשירותם. בשל היותם קבוצה הנעדרת כוח פוליטי ונגישות להשפעה על מקבלי ההחלטות,  נדרש מנגנון שלטוני נפרד וחזק, מעוגן בחוק ומתוקצב כראוי, שיהיה מופקד על זכויותיהם ויפעל למימוש חובות המדינה כלפיהם. זאת, בין היתר, באמצעות תיאום בין המשרדים והמוסדות השונים המופקדים על מתן שירותים לילדים, ייזום חקיקה הנוגעת להם, איסוף וניתוח מידע מתוך ראיית-על הממוקדת בילדים, ותכנון ארוך טווח שיספק מענה לצרכיהם ויקדם את שלומם, רווחתם ומימוש זכויותיהם.

מדינות רבות בעולם המערבי כבר הכירו בצורך בהקמת גופים שלטוניים, שיפעלו לקידום ילדים ובני נוער. הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה, בראשות השופטת סביונה רוטלוי, אשר הגישה את המלצותיה לשר המשפטים ב-2003, קבעה כי חיוני שבישראל יקום מנגנון מרכזי שיוסמך בחוק, אשר יהיה מופקד על קידום זכויות ילדים. המלצה דומה ניתנה לישראל באותה שנה על ידי ועדת זכויות  הילד של האו"ם. הקמת נציבות זכויות ילדים, כמפורט בהצעת החוק, מבטאת – בראש ובראשונה – מחויבות עמוקה וברורה של המדינה לילדים ולבני נוער החיים בישראל.  הקמתו של גוף סטטוטורי, שבין היתר ידאג ליישומם בישראל של עקרונות האמנה ואכיפת הוראותיה, ואשר יוסמך להטיל חובות אופרטיביות על הרשויות השונות, הוא גם צעד מתבקש למימוש מחויבותה של ישראל על פי האמנה.

במדינה שבה כל ילד שלישי נמצא מתחת לקו העוני, שעשרות אלפי ילדים בה חיים במצבי סיכון, ושמערכת החינוך בה הולכת ומופרטת תוך יצירת פערים ניכרים בין ילדי עשירים לעניים, ילדי המרכז והפריפריה – הקמתה של נציבות זכויות ילדים עצמאית וחזקה היא קריטית מתמיד.

   
בכבוד רב,

טל חסין, עו"ד

 

העתק: ח"כ זבולון אורלב, יו"ר הוועדה לזכויות הילד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות ילדים

סגור לתגובות.