מתן סמכות לעצור פלסטינים ששוהים בישראל ללא היתר לממונה ביקורת הגבולות

בסעיף 16 לחוק ההתייעלות הכלכלית ("חוק ההסדרים") מוצע לתקן את סעיף 13י לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952. על-פי ההצעה יינתנו לממונה ביקורת הגבולות במשרד הפנים סמכויות לעצור פלסטינים תושבי השטחים, ששוהים בישראל ללא היתר, לתקופה של עד שבעה ימים, וזאת ללא ביקורת שיפוטית יזומה על המעצר, וללא עילות לשחרור ממעצר.

לקראת דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בסעיף זה פנתה האגודה ליו"ר הוועדה, לחברותיה ולחבריה, בקריאה למחוק את סעיף 16 מהצעת חוק ההסדרים.

עיקרי הדברים בתמצית:

  • סעיף 13י לחוק הכניסה לישראל, הנותן כבר כיום לקציני משטרה סמכויות מעצר של פלסטינים לתקופה של עד שבעה ימים ללא ביקורת שיפוטית יזומה וללא עילות לשחרור, הוא סעיף בלתי חוקתי. כעת מוצע להרחיב את הסמכויות הבלתי חוקתיות הקבועות בו, ולתיתן גם לממונה ביקורת הגבולות – פקיד של משרד הפנים. על פי ההצעה, ממונה ביקורת הגבולות יוכל לעצור, למשל, בני זוג וילדים של אזרחים ושל תושבים ישראלים, או פלסטינים תושבי מזרח ירושלים שרישיון ישיבתם בישראל הופקע, וזאת לתקופה של שבעה ימים ללא ביקורת שיפוטית. אין כל הצדקה לתת בידיו סמכויות בלתי חוקתיות שכאלה.
  • ההוראות "הרגילות" של חוק הכניסה לישראל, שעוסקות במעצר ובגירוש של שוהים שלא כדין, קובעות תנאים למעצר ולגירוש של שוהים שלא כדין, לתנאי החזקתם במשמורת, לביקורת שיפוטית על החלטות בעניינים של מעצר ושל גירוש ולשחרור מוחזקים במשמורת בערובה. משרד הפנים רשאי להחיל הוראות אלה גם על פלסטינים ששוהים בישראל שלא כדין, ואין כל הצדקה לתת לו סמכויות דרקוניות מיוחדות למעצר פלסטינים.
  • לנושא זה אין "זיקה ישירה והכרחית" להצעת חוק התקציב, ומשום כך אין לכלול אותו בחוק ההסדרים. השלכותיו של הנושא על כבודם ועל חירותם של בני אדם, מחייב שיידון בכובד ראש ולא במסגרת דיוני התקציב החפוזים.
  • הפניה במלואה

    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • Print
    • email

    תגיות:

    קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,מערכת המשפט

    סגור לתגובות.