הזכות לדיור נאות וזכויות תכנון

סמכויות הועדות לדיור לאומי (וד"לים) בעניין דיור בר השגה

צילום: טל דהן

עת"מ 44796-05-12 במקום – מתכננים למען זכויות תכנון נגד הוועדה לדיור לאומי במחוז ירושלים; עת"מ 29375-07-12 במקום – מתכננים למען זכויות תכנון נגד הוועדה לדיור לאומי במחוז ירושלים

עו"ד: גיל גן-מור

 

האגודה לזכויות האזרח, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, האגודה לצדק חלוקתי ואיתך – מעכי, החברים בקואליציה לדיור בר השגה, עתרו במאי 2012 לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הוועדה לדיור לאומי (וד"ל) במחוז ירושלים, בדרישה לחייב את הוועדה לדון מחדש בתוכנית להרחבת שכונת מלחה בעיר, ולקבוע בה הוראות לדיור בר השגה. הוועדה הוקמה מכוח חוק הוד"לים (חוק הליכי תכנון ובניה להאצת הבנייה למגורים), והיא מוסמכת לקדם בהליך מהיר תוכניות לשכונות מגורים של מעל 200 יחידות דיור בקרקע ציבורית. בעתירה נטען כי בתכנית להרחבת שכונת מלחה בירושלים, סירבה הוועדה להפעיל את סמכותה לייעד קרקע בתכנית לדיור בהישג יד להשכרה ולקבוע את מחירו ואת הזכאים לו.

סמכות תקדימית זו נוספה לחוק בשל הלחץ הציבורי הרב בעת שקודם החוק, בקיץ 2011. אלא שמאז שעבר החוק אף ועדה לדיור לאומי לא הפעילה את סמכותה לייעד קרקע לדיור בהישג יד ובפועל הסמכות הפכה לאות מתה ולא מיושמת כלל. העותרים מבקשים מבית המשפט באופן תקדימי, לבחון את האופן בו מפרשות ומיישמות הוועדות לדיור לאומי ברחבי הארץ את הוראות החוק בדבר דיור בר השגה.

כחודשיים לאחר מכן הגישו הארגונים עתירה דומה נוספת, בעניין שכונת משואה בירושלים.

ב-24.11.2014 קיבל בית המשפט את העתירות וקבע כי על הוועדה לדיור לאומי בירושלים לשוב ולדון בתכניות. בין היתר פסק בית המשפט כי נימוקי הוועדה שלא להפעיל את סמכותן בעניין דיור בר השגה לא היו מבוססים על תשתית עובדתית משכנעת אלא על הנחות חסרות ביסוס של חברי הוועדה, וכי בכך חטאו חברי הוועדה לתכלית החוק, שהיא לא רק האצת התכנון אלא גם קידום בנייה של דיור המותאם למשפחות מעוטות הכנסה וזוגות צעירים. כמו כן פסק בית המשפט כי הוראות בנוגע לדיור בהישג יד צריכות למצוא מקומן בתכנית עצמה, ולא ניתן לתקן את הפגם באמצעות הוראות שיוכנסו בשלב השיווק, כפי שהציעה המדינה.

בית המשפט אף דחה את טענת המדינה לפיה אין מקום לייעד קרקע לדיור בהישג יד להשכרה כל עוד לא נקבעו הכללים לפיהם ישווקו יחידות הדיור.

בית המשפט חייב את המדינה בהוצאת משפט בסך 40,000 ש"ח.
 

עת"מ 44796-05-12 (מלחה):

העתירה

בקשה לצו ביניים

תשובת המדינה, נובמבר 2012

עיקרי טיעון מטעם העותרות , נובמבר 2012

עיקרי טיעון מטעם העותרות (מתוקנים), ספטמבר 2013

טיעון משלים והודעה מטעם המשיבים 1-3, ינואר 2014

תגובת העותרות לטיעון המשלים של המשיבות 1-3, ינואר 2014

 

עת"מ 29375-07-12 (משואה):

העתירה

 

פסק הדין

 

הודעות לעיתונות:

פסק דין תקדימי בעניין דיור בר השגה בחוק הווד"לים, נובמבר 2014

הוועדות לדיור לאומי אינן מפעילות את סמכויותיהן בעניין דיור בר השגה, מאי 2012

למרות ההבטחות – תוכניות הוד"ל בירושלים אינן כוללות דיור בר השגה, מרץ 2012

 

קישורים:

הקלטות מדיוני הוועדות לדיור לאומי: "זה רק מראית עין, לא יהיה דיור בר השגה", נענע10, 12.3.2013

 

 

העתירה נכתבה בסיוע אדר' שרי קרוניש מעמותת במקום

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור בר השגה,הזכות לדיור,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.