העסקה המפוקפקת של תוכנית ויסקונסין

אלפי בני אדם שילמו את המחיר של ויסקונסין. מבקר המדינה חקר, והוגשה הצעת חוק לשינוי מן היסוד של התוכנית. משום מה משרד האוצר מתעקש להרחיב אותה לכל הארץ

‏נירית מוסקוביץ' ואשרת מימון

תארו לכם שבסוכנות רכב כלשהי היו מציעים לכם לקנות מכונית, אבל בתנאי אחד: אי אפשר לקחת אותה לנסיעת מבחן לפני הרכישה. אם לא די בכך, תארו לכם שלפני זמן מה קראתם בעיתון, שחלק מהמכוניות של אותה סוכנות התגלו כפגומות. הסוכן טוען שהליקויים תוקנו, אבל ממשיך להתעקש: אין נסיעת מבחן. ההיגיון הבריא אומר שמוטב לוותר על העסקה המפוקפקת. מכונית זו הרי הוצאה כספית גדולה, בפרט בימי מיתון, ומי יודע אילו תקלות – עד כדי סכנה לבטיחות – עלולות עדיין להיות שם.

במשרד האוצר חושבים שזה בסדר גמור לקבל החלטות גם ללא נסיעת מבחן. רק שבמקום מכונית אחת, מדובר על תוכנית ויסקונסין, שעד כה עלתה למשלם המסים כרבע מיליארד ש"ח. לא בדיוק כסף קטן.

תוכנית ויסקונסין באה לישראל לפני כשלוש שנים, בתור תוכנית ניסיונית שנויה במחלוקת. מי שייבאו אותה מארה"ב, חשבו שכדאי להחליף את שירות התעסוקה בקבלנים פרטיים. הקבלנים קיבלו הנחיה: לחסוך כסף מתקציב המדינה: לגרום לכך שכמה שיותר אנשים יפסיקו לקבל קצבאות הבטחת הכנסה, ולא משנה ממש איך.

ההמשך היה עגום. אינספור פניות הגיעו לפתחם של הארגונים החברתיים. המשתתפים בתוכנית, רבים מהם מבוגרים, חולים או עולים שסבלו מקשיי שפה, חוו השפלות, הואשמו כי הם "עצלנים שלא רוצים לעבוד", גם כאשר היו אלו אנשים שעבדו כל חייהם. אם לא יכלו לעמוד במלוא חובותיהם – למשל, בגלל ילד חולה שלא נמצא לו סידור – הקבלנים הפרטיים קבעו כי מדובר ב"היעדרות לא מאושרת" או ב"אי שיתוף פעולה", אשר מצדיקים שלילה של קצבת הקיום. גם אישורי מחלה מרופאים לא עזרו. אלפי בני אדם שילמו את המחיר. חלקם הגיעו לחרפת רעב.

גם רשויות המדינה הבינו בשלב מסוים, שמשהו לא טוב קורה בתוכנית ויסקונסין. ועדות רבות הוקמו. מבקר המדינה חקר. לבסוף, לאחר עתירה שהוגשה לבג"ץ והצעת חוק לשינוי מן היסוד של התוכנית בחתימת למעלה מ-80 ח"כים, הוקמה ועדת בדיקה ממשלתית, שהמליצה להכניס בה שינויים דרמטיים. חלק מהשינויים יושמו, אולם ליקויים רבים אחרים עדיין מופיעים במתכונת הנוכחית, באופן שמבטיח המשך פגיעה בלתי מוצדקת בחלשים ביותר.

ומה באשר ליתרונות? ניסיון ויסקונסין מראה שגם שירותים מופרטים יכולים להיות בזבזניים ובלתי יעילים. מדידה של הנתונים המספריים מראה כי עלות ההשמה של עובד בודד במסגרת ויסקונסין, היא פי 23 מעלות ההשמה של עובד דרך שירות התעסוקה.

גם הממצא הזה, שנוגע ישירות לכיס של כולנו, לא מבלבל את פקידי האוצר. עוד לפני שעבר מספיק זמן כדי לקיים בדיקה מעמיקה של תכנית ויסקונסין במתכונת הנוכחית, הניסיונית, החליטו במשרד האוצר לקבוע בחוק ההסדרים כי היא תורחב לכל הארץ כבר עכשיו. אם עד כה, מי ששילמו את המחיר היו האומללים שנבחרו להיות שפני הניסיונות של ויסקונסין, הרי שעכשיו, הפגיעה הקשה במקבלי הקצבאות ודורשי העבודה תתרחב אל כל המדינה.

הכתובת כבר על הקיר, והיא זועקת.

עו"ד אשרת מימון מנהלת את מוקד זכויות המובטלים של האגודה לזכויות האזרח, והיא עוקבת אחר תכנית ויסקונסין מזה שלוש שנים, במסגרת פרויקט משותף עם "עמותת סנגור קהילתי"; נירית מוסקוביץ' היא דוברת האגודה לזכויות האזרח.

המאמר פורסם באתר nrg ב-17.5.09

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,הפרטה,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.