הקו החם – סיפורי חודש פברואר

כ-20 מתנדבות ומתנדבים בשלושת משרדי האגודה – בירושלים, בתל אביב ובחיפה – מאיישים את הקו החם של האגודה ומספקים מענה לפניות הציבור חמישה ימים בשבוע, בעברית, ערבית רוסית ואנגלית. הם מטפלים באינספור מקרים פרטניים באמצעות מתן מידע, ייעוץ והכוונה, ולעיתים גם במאבקים מול הרשויות או המעסיקים. עבור כל אחד ואחת מהפונים/ות, ועבורנו באגודה לזכויות האזרח, ההישגים הפרטניים האלה הם עולם ומלואו. הנה כמה דוגמאות.

* ירושלים המזרחית: פנינו ליועץ המשפטי של מחוז ירושלים בשמם של שלושה צעירים, שתעודות הזהות שלהם הוחרמו על ידי שוטרים, חלקם סמויים, והמשטרה סירבה להשיבן. טענו שהחרמתן נעשתה בחוסר סמכות, ואגב כך ערערנו על כך שהשוטרים לא ענדו תגים ולא הזדהו, וגם על הפרקטיקה התמוהה לזמן את תושבי ירושלים המזרחית למפגש עם שוטרים בבית קברות באישון ליל. לא קיבלנו תשובה, אבל יום לאחר שהמכתב הגיע ליעדו זומנו הצעירים לקבל את תעודות הזהות בחזרה. הפעם, הם מספרים, היו אליהם מאוד מאוד מנומסים.

* חופש הביטוי: א' הוא אופוזיציונר ותיק לראש עיריית רמת גן צבי בר, ובמהלך מחאת האוהלים קיבל דו"ח בגין הצבת שלטי מחאה בככר רמב"ם. תבענו לבטלו, ובתגובה קיבלנו מכתב המודיע כי הדו"ח הומר ב"אזהרה שנרשמה בתיקים". כתבנו מכתב המבקש לדעת מה משמעותו המשפטית של מונח זה, מהם התיקים, מה נרשם בהם, ובכלל מה פשר האזהרה הזו, שמזכירה משטרים אפלים או אכיפת משמעת בבתי ספר. ביקשנו גם לבטל דו"ח נוסף שהוא קיבל בגין אותו מעשה ובאותו מקום, אך מכוח סעיף אחר בחוק העזר העירוני ואף בסכום שונה. בתשובה הודיע לנו היועץ המשפטי של עיריית רמת גן שהדו"חות בוטלו, וכי מקורה של המרת הדו"ח באזהרה הוא "אי הבנה ותקלה פנימית".

* סיפור קטן על פנס ונחישות: לפני כשנה החל מתנדב הקו החם בירושלים לטפל בהחרמתו של פנס לייזר מקטין בן 14, שנתקל בשוטרים בהולכו לתומו בבבית הכרם בשעות הלילה. קָבלנו על החיפוש וההחרמה, ותבענו את הפנס ובירור משמעתי. המסלול היה כזה: פנייה לקצינת תלונות הציבור של מחוז ירושלים, ערר על החלטה לגנוז את התלונה, פנייה למבקר המדינה לאחר שהערר לא נענה במשך חודשים ארוכים, פתיחה מחודשת של תיק התלונה, ו-הפתעה: אחרי שנה קיבלנו מכתב שהשוטר אותר, נגבו עדויות, והתלונה נמצאה מוצדקת. אולם אליה וקוצים בה: השוטר הסורר כבר לא במשטרה, אז לא ניתן לנקוט נגדו באמצעי משמעתי. וגם נותרה שאלה פתוחה: איפה הפנס?

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.