לאכוף את החוק בשטחים – אך לא בדרך של רמיסת זכויות אדם

צילום: מונא א-נוואג'עה, "חמושים במצלמות", בצלםצילום: מונא א-נוואג'עה, "חמושים במצלמות", בצלם

האגודה לוועדת חוקה: יש לפעול נגד מפרי החוק ללא אפליה וללא הבחנה, ולהקצות לשם כך את כל האמצעים הנדרשים

 

מחר (5.1.12) תקיים ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת דיון מהיר בנושא אכיפת החוק בשטחים, לבקשותיהם של חברי הכנסת שלמה מולה (קדימה), אורי אריאל ואריה אלדד (האיחוד הלאומי). האגודה לזכויות האזרח קוראת לחברי הכנסת לדרוש מרשויות האכיפה בשטחים לפעול לאכיפת החוק נגד מי שמפרים אותו ללא אפליה וללא הבחנה, ומהממשלה – להקצות לשם כך את כל האמצעים, כוח האדם והכלים הנדרשים.

בנייר עמדה שהגישה האגודה לוועדת החוקה מצוין כי היא וארגוני זכויות אדם אחרים שבים ומתריעים מזה שנים, בעשרות פניות, על פגיעות קשות בגוף וברכוש, שמבצעים ישראלים בעיקר כנגד פלסטינים בשטחים.

"אחת מן החובות הראשונות במעלה החלות על מפקד צבאי של שטח כבוש ביחס לתושביו המוגנים היא שמירה על הסדר הציבורי והביטחון באזור הנתון לשליטתו (תקנה 43 לתקנות האג), הבטחת ביטחונם של תושבי המקום והגנה עליהם במיוחד מפני אלימות ואיומים באלימות (סעיף 27 לאמנת ג'נבה הרביעית). גם המשפט הישראלי, ובכללו ההלכה המפורשת שקבע בית המשפט בבג"צ 9593/04 ראשד מוראר נ' מפקד כוחות צה"ל באיו"ש, (מיום 26.6.06), מחייב זאת.

למרות שהדין הבינ"ל והישראלי ברור בעניין; חרף דו"ח והמלצות של מבקר מערכת הבטחון בנושא זה (משנת 2007); הגם שניתנו הוראות מפורשות מצד היועמ"ש לממשלה בעניין אכיפת החוק בשטחים על ישראלים; ועל אף שקיימת שורה של הנחיות של יועמ"ש איו"ש בעניין – נמשכת אזלת היד של רשויות אכיפת החוק, ובכללן כוחות הביטחון, במניעת האלימות והפרות החוק", נכתב בנייר העמדה.

לפני נתוני ארגון "יש דין", רק 7.5% מתיקי החקירה בדבר עבירות שביצעו ישראלים נגד פלסטינים בשטחי הגדה מגיעים לכדי כתב אישום. רוב רובן של החקירות, כמעט 90%, מסתיימות בסגירת תיק החקירה בעילות המעידות על כישלון החקירה – "עבריין לא נודע", "חוסר ראיון מספיקות" ותיקי חקירה שאבדו. שיעור הכשלונות גבוה במיוחד בחקירת תיקים שעניינם עבירות רכוש – 97% מתיקים אלה נסגרו בעילות המעידות על כישלון החוקרים בחקירתם.

עו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח: "לאחרונה עולות טענות, המשתמעת אף מדבריהם של הח"כים אלדד ואריאל, כאילו מתקיימת אפליה באכיפת חוק בשטחים לרעת המתנחלים או ישראלים בכלל. העובדות מלמדות על מציאות הפוכה לגמרי. יחד עם זאת, מפרסומים בתקשורת עולה כי בעקבות גל האלימות האחרון הוחלט על שימוש באמצעי אכיפה פוגעניים, כגון צווי מעצר והרחקה מנהליים, מניעת זכות העיון של הנאשמים בחומרי התביעה וכיו"ב. אנו סבורים, כי אין להשתמש בכלים אלה, לא כלפי פלסטינים ולא כלפי ישראלים. דרך המלך לאכיפת חוק היא קיום הליכים פליליים, אשר מבטיחים את מכלול זכויותיהם של חשודים ונאשמים לכבוד, לחירות ולהליך הוגן".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.