זכויות חברתיות

מחזירים את המחוקקים לנושאים החשובים באמת

cc by: Joshua Paquincc by: Joshua Paquin

ביום שלישי, ה-6.12.11, תציין הכנסת את יום זכויות האדם הבינלאומי בשורה של אירועים שיזמה האגודה לזכויות האזרח ומטרתם להעלות לסדר היום נושאים הנוגעים לזכויות של כלל הציבור בישראל. בתוכנית: כנס בנושא חוק יסוד: זכויות חברתיות ודיונים בנושא זכויות אדם בועדות השונות.

יום זכויות האדם מצוין ברחבי העולם ב-10 בדצמבר, לציון ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם אשר נחתמה באו"ם בשנת 1948, על רקע זוועות מלחמת העולם השנייה. האגודה לזכויות האזרח מובילה השבוע סדרה של אירועים, בין השאר – בכנסת, שבה הנהיגה את מסורת ציון יום זכויות האדם. השנה תציין הכנסת את יום זכויות האדם הבינלאומי בישיבת מליאה מיוחדת, בכנס בנושא חוק יסוד: זכויות חברתיות, ובמגוון דיונים בנושא זכויות אדם בוועדות הכנסת.

בכנס, שמארגנות האגודה לזכויות האזרח וחברת הכנסת זהבה גלאון (מר"צ), ישתתפו נציגים מכל סיעות הבית. יפתחו את הכנס – יו"ר הכנסת ראובן ריבלין והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) אילה פרוקצ'יה, תישא דברים, בהופעה ראשונה מאז פרישתה מבית המשפט העליון.

עו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה, ממארגני הכנס ופעילות יום זכויות האדם בכנסת: "לציון יום זכויות האדם הבינלאומי בכנסת משמעות עצומה בשל תפקידו של בית המחוקקים בהתוויית אמות המידה הציבוריות ובהגנה על זכויות האדם. הבחירה לקיים כנס בכנסת על חוק יסוד: זכויות חברתיות נראית כבחירה טבעית על רקע המחאה החברתית והדרישה הגורפת שעולה מהציבור להגן על זכויות מיעוטי היכולת מפני החלטות שרירותיות המתקבלות על סמך "שיקולי תקציב" בלבד. גם בועדות ידונו נושאים הנוגעים לזכויות האדם הבסיסיות של האזרחים: הזכות לפרטיות, שילוב ומניעת אפליה, הגנה מפני פגיעה בזכויות בהפרטה, הגנה על נשים מפני אלימות ועוד."

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "האמנה החברתית בין העם לממשלה תבוא לידי ביטוי רק עם חקיקת חוק יסוד זכויות חברתיות, שייתן מעמד חוקתי משוריין לשורה של זכויות-אדם חברתיות וכלכליות, ויהיה ביטוי למאוויי נפשם של ההמונים במאהלים ברחבי הארץ. על הממשלה לדעת, שלזכויות חברתיות יש מחיר, אך לאי ההכרה בהן יש מחיר גבוה יותר".

נציין שבנובמבר הונחה הצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות שנוסחה בסיוע האגודה לזכויות האזרח ע"י ח"כים ממגוון סיעות, הן של הקואליציה והן של האופוזיציה: שלי יחימוביץ', זבולון אורלב, חיים כ"ץ, אורלי לוי, שלמה מולה, זהבה גלאון, ניצן הורוביץ, דב חנין, איתן כבל ואורי אורבך.

בשונה מהצעות חוק דומות שהונחו בעבר, הצעת החוק הנוכחית כוללת פירוט רחב של הזכויות הקונקרטיות והתוכן שלהן. ההצעה באה לתקן את אי הסימטריה החוקתית הנובעת מכך שחוקי היסוד הקיימים מעגנים בראש ובראשונה את זכויותיהם של בעלי הקניין, בעוד שזכויותיהם של מיעוטי האמצעים נתונות להחלטות "אד הוק" של הממשלות המבקשות לצמצם את אחריותן למימוש זכויות אלה. זו הפעם הראשונה משנת 1996 שהצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות מצליחה לגרוף תמיכה מקיר לקיר – הן מצד חברי הקואליציה, הן מצד נציגי האופוזיציה.


דיונים מיוחדים בועדות הכנסת:

בנוסף לכנס, האגודה יזמה דיונים בועדות הכנסת לציון יום זכויות האדם. בין השאר יתקיימו הדיונים הבאים:

  • ביום שני, 5.12, הוועדה לקידום מעמד האישה תדון בנושא נשק אבטחה מחוץ למקום העבודה – השלכות על נשים: בניגוד לחוק הקובע כי נשק המשמש לאבטחה צריך להישאר במקום העבודה, מאבטחים לוקחים עימם את הנשק לביתם, ויש מקרים שבהם הוא משמש נגד נשים, כמו גם לעבירות אחרות של רצח, הריגה, שוד ועוד.
  • ביום שלישי, 6.12, ועדת הפנים תדון בגביה ברשויות מקומיות באמצעות חברות פרטיות: זה שנים רבות שסמכויות גביית החובות הנתונות לרשויות המקומיות בחוק הופרטו לידי חברות פרטיות הפועלות למטרות רווח. מהלך פסול זה, הסמיך, בין השאר, חברות פרטיות לפרוץ לבתיהם של חייבים ולעקל רכוש – זאת כאשר רווחיהן של החברות נקבעים כעמלה מהכספים שנגבים, מה שמציב אותן במצב של ניגוד עניינים מובהק. ראו פניית האגודה לוועדה.
  • ביום שלישי, 6.12, ועדת המדע תערוך דיון בנושא מצלמות במרחב הציבורי: בשנים האחרונות יותר ויותר חברות פרטיות ורשויות מקומיות מחליטות לצלם ולתעד את המרחב הציבורי. בתוך כך, לאחרונה פרסם המשרד לביטחון פנים מכרז ענק ל"הקמת מערך טכנולוגיה ומוקדי שליטה ובקרה ברשויות המקומיות". רישות רחובות הערים במצלמות עתיד ליצור מנגנון מעקב חסר תקדים בהיקפו. אדם שיוצא למרחב הציבורי אינו מאבד את זכותו לפרטיות, ויש לו ציפייה סבירה לכך שבמרבית המקרים הוא יוכל להעלם בהמון ולא להיות נתון למעקב רצוף בכל מקום ובכל עת. ציפייה זו תופר אם ייעשה שימוש גורף ובלתי מבוקר בטכנולוגיות מעקב. להרחבה על הסכנות הטמונות בתיעוד מתמיד של המתרחש במרחב הציבורי
  • ביום שלישי, 6.12, ועדת החקירה לשילוב ערבים במגזר הציבורי תדון בשילוב מורים ערבים בבתי ספר: כיום יש למעלה מ-10,000 מורים ערבים שממתינים להיות משובצים במערכת החינוך. בדיון תודגש החשיבות שבשילוב המורים הערבים במסגרות החינוך היהודיות. השילוב של מורים ערבים בבתי ספר יהודיים יש בכוחו להפחית סטריאוטיפים ודעות קדומות בקרב שתי החברות. השתלבותם של המורים הערבים בבתי הספר גם יכולה להעשיר את צוות המורים ועשויה לעורר בו תהליך של פתיחות יתרה לאחר ועניין בחברה הערבית ותרבותה.
  • ביום שלישי 6.12, ועדת עובדים זרים תערוך דיון בנושא ארגונים פרטיים המסייעים לעובדים זרים. בישראל פועלות היום מספר לא מבוטל של יוזמות פרטיות – גופים ואנשים – השמים להם למטרה לסייע לפליטים, מבקשי מקלט ומהגרי עבודה בישראל עם הקשיים  הפיסיים, החברתיים, הכלכליים והנפשיים איתם הם מתמודדים. הדיון הוא דיון חגיגי במטרה לשמוע על יוזמות אלו ולהוקיר את פועלם של הלוקחים בהן חלק.
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: זכויות האדם - כללי,זכויות חברתיות,חוק יסוד זכויות חברתיות,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.