צועדים על כל הקופה – גם השנה!

מצעד זכויות האדם 2009. צילום: קרן מנור, אקטיבסטילסמצעד זכויות האדם 2009. צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

 

ביום שישי ה-9 בדצמבר 2011, נצא לרחובות למצעד זכויות האדם השנתי ונצעק – זכותנו!

 

ביום שישי ה-9 בדצמבר 2011 נצא למצעד זכויות האדם השנתי  – עם כל המטרות, המסרים והדגלים. הצדק, השוויון, החברתי והאזרחי, האנושי. הקונצנזוס וה'שוליים'.

בקיץ האחרון התמלאו הרחובות בא/נשים מאמינות ומאמינים. אמונה שאפשר לשנות, אמונה שצריך וחייבים לשנות – להביא למדיניות חדשה, לתרבות חדשה ביחס של המדינה לאזרחיה, ביחס של המדינה לזכויות של כולנו.

האמונה הזו ריגשה רבים, שחשבו שהם מעט, ולבד – ולפתע גילינו שאנחנו המון. הקיץ הונף הדגל של הצדק החברתי, אך זוהי רק ההתחלה של השינוי – של הצבת התודעה כי כל הזכויות הן לכל אדם.

במצעד זכויות האדם לכל הדגלים יש מקום, ולכל הקבוצות והמטרות שרואות בזכויות האדם את התשתית המוסרית והחברתית לשינוי. הרבה קולות, שנשמעים רק לפעמים, או שלא נשמעים כלל – אלפי פעילות ופעילים למען חופש הביטוי, המחאה, הפרטיות, כבוד האדם, חופש התנועה. פעילות למען מהגרי עבודה, מבקשי מקלט, חסרי בית, מובטלים, פלסטינים בשטחים, ופלסטינים אזרחי ישראל. ולמען הזכות לדיור של כולנו, ולמען הבריאות של כולנו, ולמען החינוך של כולנו. פעם בשנה, רגע לפני יום זכויות האדם הבינלאומי, אנחנו מאחדים כוחות: כל הזכויות, כל הפעילות והפעילים, כל הארגונים והקבוצות, כל המאמינות והמאמינים שאפשר.

בשנה שעברה, רוחות אנטי-דמוקרטיות נשבו בישראל, והחקיקה שנשפה רוח זו עדיין חיה וקיימת, חלקה אף הועבר בכנסת במלואה. המצעד היה הבמה הראשית להראות, שהחברה האזרחית בישראל לא מוותרת, ולא מתקפלת.

מאז אנחנו עדים לשינוי עצום – בכל העולם הדמוקרטיה חוגגת, והמונים יוצאים לרחובות ודורשים את זכויותיהם, את בעלותם על הרחוב ועל החברה. המאבק הוא על דמוקרטיה וזכויות יסוד: גם במדינות רודניות שבהן מחליפים את המשטר, וגם במדינות דמוקרטיות שבהן מתקנים את ההתדרדרות שכוחות 'מחוברים' ו'מקושרים' ניכסו את המשאבים לטובת מעטים, על חשבון הרבים.

בישראל, 17% מתושבי המדינה יצאו להפגין – אחד האירועים הגדולים בעולם. הקיץ הוא נקודת ציון היסטורית בדמוקרטיה הישראלית. הרחובות הם שלנו, הכיכרות שלנו. עכשיו הזמן להרחיב את היריעה, ולדרוש שגם כל הזכויות – האזרחיות והחברתיות, החירות והשוויון – הם שלנו.

המאבק למימוש הבטחה זו, הוא מאמץ מתמיד. רשימת הדרישות ענקית. למצעד אנחנו באים להראות, שזה רק מחזק אותנו. לא חייבים להסכים עם הכל, ובוודאי שלא עם כולם. אבל ביחד נצעד, במאמץ המשותף לשינוי.

השנה חשובה לנו במיוחד נוכחותו של הדור הצעיר במצעד, כחלק מחיזוק הערכים של מעורבות חברתית והשתתפות אזרחית פעילה, המהווים מטרות מרכזיות בחינוך לדמוקרטיה. לצורך כך הפקנו פעילות חינוכית שמיוחדת – מטרתה לחשוף את תלמידים/ות וחניכים/ות לנושא זכויות האדם כפי שבא לידי ביטוי במצעד.
אנו מזמינים מורות/ים, מדריכות/ים ואנשי חינוך לנצל הזדמנות זו – להיות מעורבים/ות בעצמכם/ן ולערב את התלמידים/ות והחניכים/ות בנעשה ברחוב ביום זכויות האדם הבינלאומי.

יום זכויות האדם הבינלאומי בא להזכיר לכולנו שדיור, חופש ביטוי, בריאות, חינוך, פרטיות, ביטחון אישי, זהות תרבותית ומגדרית ודתית – אינם פריבילגיה, אלא זכות שחובה לממש לכל אדם באשר היא והוא. אחריותנו להיאבק על כל מגילת זכויות האדם הארוכה, כי בין אם יש 2 מיליון איש שזכויותיהם נפגעות, או 10,000 חסרי-בית, או 2 אנשים שנסתם להם הפה – כבוד האדם של כולנו נפגע.

זכותנו!

אנחנו לא מבקשות טובות, הדרישות שלנו הן זכויות בסיסיות שכל בני האדם זכאים להן.

זכותנו!

לחיות בחברה שוויונית, עם אחריות הדדית לצרכים הבסיסיים, ולא רק למי שבראש הפירמידה.

זכותנו!

לקבל את מלוא הזכויות ללא קשר לדת, לאום, מגדר, צבע עור או כל שייכות אחרת. להבטיח זכויות לכל אדם באשר היא והוא.

זכותנו לכל זכויותינו! ואת זה נצעד ב-9 בדצמבר.

 

בלוג המצעד: http://themarch.org.il

השנה, חשובה לנו במיוחד נוכחותו של הדור הצעיר במצעד. כחלק מחיזוק ערכי המעורבות החברתית והשתתפות אזרחית פעילה, המהווים מטרות מרכזיות בחינוך לדמוקרטיה  
אנו  מציעים לכן/ם, הא/נשים האמונים/ות על חינוך דור העתיד, לנצל הזדמנות חינוכית זו- להיות מעורבים/ות  בעצמכם/ן ולערב את התלמידים/ות והחניכים/ות בנעשה ברחוב ביום זכויות האדם הבינלאומי.  זוהי ההזדמנות של בני הנוער להתרשם מקרוב מהפעילות הנערכת לקידום זכויות אדם. זוהי הזדמנות להניף דגל שחשוב לכם/ן שיונף, להשמיע קול שחשוב לכם/ן שיישמע. זוהי הזדמנות להזדהות, להתנגד ובעיקר- להשתתף השתתפות פעילה במרחב הדמוקרטי!

לצורך כך- הפקנו פעילות חינוכית  שמטרתה לחשוף את התלמידים/ות והחניכים/ות לנושא זכויות האדם כפי שבא לידי ביטוי במצעד. לצפייה בפעילות לחצו כאן

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.