תוכנית "מחלקה מקדמת זכויות"

מאת: שרון רזון, רכזת חינוך לתחום הקהילה

זכויות אדם בפרקטיקה של עובדים סוציאליים במחלקות לשירותי רווחה

בארבע השנים האחרונות עוסקת מחלקת החינוך באגודה בעבודה עם עובדים סוציאליים בלשכות ובמחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ. התוכנית "מחלקה מקדמת זכויות", שהיא פרי שיתוף פעולה עם השירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה, שמה לה למטרה להגביר את המודעות של עובדי הרווחה לתפישה של זכויות האדם, ולהטמיע אותה בפרקטיקה המקצועית שלהם. התוכנית התקיימה עד כה בלשכות ובמחלקות לשירותים חברתיים ביישובים שגב שלום שבנגב, אור עקיבא ונס-ציונה, וכיום מופעלת גם בגדרה.
במסגרת התוכנית עוברים כל עובדי המחלקה השתלמות בת חמישה מפגשים, בהנחיית מנחי מחלקת החינוך של האגודה. התהליך מתחיל בהרחבת הידע לגבי מושגי יסוד בתפישה ובשפה של זכויות האדם. בהמשך עוסקים המשתתפים בבדיקת עמדות אישיות ומקצועיות לגבי מקומן של זכויות האדם בחברה בכלל ובתפישת התפקיד המקצועית של העובדים בפרט; בזיהוי מצבים של פגיעה בזכויות הפונים למחלקה, ובמקומו של העובד הסוציאלי בזיהוי הפגיעה, במזעורה או במניעתה. במפגשים נבחנת שפת הזכויות ככלי נוסף שניתן לשלב בשפה ובחשיבה המקצועית, באופן שיסייע ללקוחות לזהות ולממש את זכויותיהם ובעצם – להעצימם.

ניסיוננו מראה כי המפגשים, המתקיימים במתכונת של סדנא, מאפשרים לעובדים במחלקה התבוננות פנימה ובחינה מחדש של פרקטיקות כגון הפניית לקוחות לעמותות צדקה, תיווך וכתיבת מכתבים לגורמי ממסד על-אודות לקוחות, עבודה מול גורמי טיפול בקהילה, וההתנהלות הפנימית של המחלקה. תהליך הבחינה של שיטות עבודה קיימות, כאשר הוא מתבצע מבעד למשקפיים של זכויות אדם, מסייע לעובדים לראות את הפונה כאדם בעל ערך וזכויות, ולא כסכום כל צרכיו ומצוקותיו.

יתרונה של התוכנית בכך שהיא מכשירה את כל עובדי המחלקה, באופן שחוצה תפקידים והיררכיות. כך מתאפשרת, עם סיום ההכשרה, הקמה של צוותי חשיבה פנים מחלקתיים, העוסקים באיתור אוכלוסיות בקהילה, שזכויותיהן נפגעות או אינן ממומשות, ובבניית תוכניות התערבות לקידום הזכויות.

בחודש שעבר הסתיימה התוכנית, שהתקיימה באגף לשירותי רווחה בנס ציונה בשנה וחצי האחרונות, ובה השתתפו 45 עובדות האגף (עובדות סוציאליים, עובדות זכאות ומזכירות, מדריכות במועדוניות ובמועדוני קשישים).

בעקבות ההשתלמות החל תהליך ארוך ומרתק, שבו בחרו העובדות לבחון מחדש את התנהלותן המקצועית מול הפונים לאגף.

כך, חיברו מספר עובדות באגף שאלון, שמטרתו למפות תחומים שבהם מתקיימת פגיעה בזכויות הפונים במהלך העבודה השוטפת במחלקה, והפיצו אותו לכל עובדי המחלקה. ניתוח התשובות לשאלון מיקד תחושה שבמצבים יומיומיים של העבודה מתקיימת פגיעה בזכות הפונים לכבוד ולפרטיות, וכן שזכותם למידע אודות אפשרויות הטיפול אינה ממומשת.

צוות חשיבה חוצה-מחלקות מתוך האגף גיבש את "עשרת הדיברות להתנהלות מכבדת זכויות" בשירות. הנוהלים הוטמעו, וכיום, לאחר כחצי שנה, מראה הפצה חוזרת של השאלון שיפור משמעותי באופן שבו מתאפשר מתן מענה מכובד יותר לפונים; הקפדה רבה יותר על סודיות בטיפול במידע הנוגע ללקוח, וכן הקפדה על פרטיות הלקוח בעת הטיפול. כדי להנגיש לפונים מידע לגבי זכויותיהם לטיפול סוציאלי הופקה חוברת מידע, המרכזת את אפשרויות הטיפול ותנאי הזכאות, ומיועדת להיות מופצת בשירותים קהילתיים שונים בעיר.

צוות חשיבה אחר בחר לפעול בהיבט של הזכות לביטחון ולשלמות הגוף, והנחה קבוצת הורים לתלמידי חטיבת ביניים. הייחוד בעבודה הקבוצתית במקרה זה היה בשימוש שעשו המנחות בתפישה ובשפה של זכויות האדם, הן בתוכן והן בתהליך.

בחודש שעבר נערך אירוע לסיכום התוכנית, ובו הוצגו תוצרי התוכנית, ודובר על כיווני פעולה המשכיים. הצוות הניהולי והעובדות דיברו על כך שהתוכנית הצליחה להטמיע את החשיבה והשפה בפרקטיקה המקצועית הפנים ארגונית. האתגר שעומד כעת בפני האגף הוא לייצא את התובנות ואת הניסיון שנרכשו החוצה אל הקהילה, ולשמש גורם מוביל ומקדם זכויות מול תושבים וארגונים בעיר.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשירותי רווחה,זכויות חברתיות,חינוך לזכויות אדם

סגור לתגובות.