אכיפה חלקית ובררנית

מחסום גביה. צילום: מוהנד ענאתימחסום גביה ליד מחסום א-ראם, דצמבר 2006. צילום: מוהנד ענאתי

מתוך: לקראת יום ירושלים: סקירת פעילות משטרת מחוז ירושלים בשנה החולפת

אחת התלונות המרכזיות של התושבים היא כי המשטרה אוכפת את החוק באופן סלקטיבי ואיננה מקיימת דין אחד ליהודים ולערבים, על אף חובתה לנהוג כך.

האגודה לזכויות האזרח גבתה עדויות מהן עולה כי המשטרה התעלמה מתלונות שהגישו תושבים פלסטינים על פגיעה ברכושם, גופם וביטחונם. לעומת זאת, כאשר יהודי מגיש תלונה נגד פלסטיני, המשטרה מיטיבה לעיתים קרובות למצות את הדין ולמלא את תפקידה על הצד הטוב ביותר בחקירה ובאיסוף הראיות עד למעצרו של הפלסטיני. התנהלות זו בולטת במיוחד בסילוואן, שייח' ג'ראח ושכונות נוספות בהן מתגוררים מתנחלים יהודים בלב אוכלוסייה פלסטינית. התושבים מדווחים, כי במקרים בהם הם מגיעים להגיש תלונה נגד המתנחלים ומאבטחיהם נדחה הטיפול בתלונותיהם בתואנות שונות, בעיקר בתחנות המשטרה האחראיות על הטיפול באוכלוסייה המתגוררת בירושלים המזרחית. בהמשך, לא רק שתלונותיהם אינן נבדקות, אלא שהיוצרות מתהפכים, והפלסטינים הופכים בעצמם לחשודים בתלונות-נגד המוגשות על ידי אותם אנשים המופיעים בתלונותיהם כחשודים, ונחקרים תחת אזהרה.

דוגמא נוספת לאכיפה סלקטיבית בין יהודים לפלסטינים בירושלים, הינה בחסימות הדרכים הרבות עימן צריכים התושבים הפלסטינים להתמודד באופן תדיר בחגי ישראל או כאשר מתקיים אחד מן האירועים הרבים בעיר. ברבים ממועדים אלו, מפעילה המשטרה מדיניות של חסימת מתחמים ציבוריים ורחובות שלמים בפני התושבים הפלסטינים, אך מאפשרת מעבר לציבור היהודי.

מבחינת התושבים, מדובר לא רק בפגיעה קשה בכבודם ובתחושות תסכול ומרמור לנוכח העובדה שהמשטרה מאפשרת את המעבר לציבור אחד אך מונעת אותו מציבור אחר, אלא גם בפגיעה חמורה בחופש התנועה בשכונות, שממילא סובלות מדרכים עקלקלות וצרות – חסימות אלו יוצרות עומסי תנועה משמעותיים, מעכבות את התושבים הפלסטינים, ומאלצות אותם להגיע ליעדם בדרכים חלופיות, ארוכות ומסורבלות, אשר עד מהרה נהיות עמוסות.

כך לדוגמא, בכל ראש חודש מתקיים טקס של "סיבוב שערים" אשר מלווה בתפילות סביב שערי הר הבית/אלחרם א-שריף. על מנת לאפשר לסיור זה להתקיים ולאור אירועי האלימות הרבים שנלוו אליו בעבר מצד היהודים שמשתתפים בו כלפי האוכלוסייה הפלסטינית המקומית, המשטרה סוגרת את כל החנויות והבסטות ברחוב אלוואד ברובע המוסלמי, וגישתם של פלסטינים לעיר העתיקה נחסמת כמעט באופן מוחלט. כך למשל, מעדויות התושבים עולה, כי בזמן שהמשטרה מנעה את כניסתם של מתפללים מוסלמים שביקשו להגיע לאלחרם א-שריף לתפילת הערב בראש חודש אדר, התאפשר מעברם של היהודים ללא כל הפרעה.

המחסום בכניסה לרחוב וואדי חילווה בסילוואן מהווה דוגמא לאכיפה הסלקטיבית שאיתה צריכים התושבים הפלסטינים להתמודד במהלך כל ימות השנה. בכניסה לרחוב מוצב מזה כשנה מחסום קבע לצורכי עבודות תשתית ברחוב, אשר מונע כניסת רכבים לכיוון דרום. אלא שמחסום זה מוסר בפניהם של מבקרי אתר התיירות "עיר דוד", המתנחלים שמתגוררים בסילוואן ואורחיהם, בזמן שהתושבים הפלסטינים נאלצים לנסוע בדרכים חלופיות.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.