מקבל אות זכויות האדם לשנת 1993

אייל שמחוני, לשעבר ראש ההוצאה לפועל

 

עו"ד אייל שמחוני כיהן כראש ההוצאה לפועל וכרשם בית משפט השלום בתל אביב. הוא התפטר מתפקידו והגיש עתירה תקדימית לבג"ץ נגד מאסר חייבים בהוצאה לפועל. לאחר מכן הצטרף לסנגוריה הציבורית.

 

"על שבתוקף תפקידו כראש ההוצאה לפועל וכעו"ד פרטי לחם ללא לאות למען חייבים להוצאה לפועל, על מנת שלא ייאסרו בשל חובם, אלא בהליך תקין והוגן לפי החוק, ובכך תרם תרומה נכבדה לקידום כבוד האדם וחירותו.

במסגרת תפקידו כרשם בית משפט השלום בתל אביב וכראש ההוצאה לפועל הוא נחשף להליך של מאסר כמעט אוטומטי של חייבים, שהתבצע ללא כל בחינה של יכולתו הכלכלית של החייב לשלם את החוב. ניסיונותיו להשפיע על שינוי הנהלים בתוך המערכת לא נשאו פרי, והוא פרש מתפקידו.

בעקבות עתירתו של עו"ד שמחוני בשם אגודת פר"ח פסק בג"ץ כי מעצר חייבים כפי שהתקיים באותה עת אינו עולה בקנה אחד עם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. עוד קבע בג"ץ כי אין לאסור חייב ללא הזמנתו לדיון בפני ראש ההוצאה לפועל לבדיקת מצבו הכלכלי ויכולתו לשלם את החוב. למחרת מתן פסק הדין שוחררו עשרות חייבים ומאז פסק, למעשה, מאסר החייבים". – ועדת האות

 

 

אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג ז"ל מוענק על-ידי האגודה לזכויות האזרח מדי שנה לאדם או לארגון שתרמו תרומה מיוחדת לקידום זכויות האדם בישראל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.