מקבלי אות זכויות האדם לשנת 1982

יהודה ליטני, עיתונאי "הארץ"

 

יהודה ליטני היה עיתונאי במשך עשרות שנים, ושימש ככתב השטחים של עיתון "הארץ" בין השנים 1985-1973.

 

"יהודה ליטני, איש דור העתודה של ילידי הארץ ועיתונאיה, הרבה עשות כסופר 'הארץ' לענייני שטחי ארץ ישראל המוחזקים בידי צה"ל למען שינונו של מעמד תושבי השטחים האלה, לציבור הישראלי, תוך שיקוף מצב תושבי השטחים כנתונים לממשל צבאי ונטולי רוב הכלים להתבטאות עצמית ועצמאית העומדים לרשות אזרחיה של המדינה השלטת עליהם.

בעבודת נמלים מתמדת, ללא חת וליאות, היה מעמיד את האוכלוסיה היהודית בארץ על הבעייתיות של עצם קיומם של 'שטחים' ונשלטים, דווקא לגבי המדינה השלטת, וכל שכן בהיותה מיסודם של יהודים ובעלת יעדים כלל-יהודיים מוצהרים.

לא בנקל צעד צעדיו בשטחים, וכל הזמן היתה דרכו זרועה מוקשי הכשלה, וסיכון הביטחון האישי. הוא רכש אמונם של פשוטי עם ועסקנים, כפריים ועירוניים ואף אנשי בטחון ישראליים אשר השכילו להבחין בנאמנותו לטובת מדינתו ושלום עמו העברי.

עיקר יעדו, שבו מתמזגות תכונות אישיות-אנושיות וציבוריות: סלילת דרך להשבת מלוא זכויות האזרח, והמעמד הכללי הנובע מהשגתן, בידי מאות אלפי התושבים של השטחים, במישור האישי והחומרי כאחד". – ועדת האות

 
 

רוברט וולטש, עיתונאי בגרמניה ובישראל

 

ד"ר רוברט וולטש החל את עבודתו העיתונאית בגרמניה, והמשיך בה לאחר עלייתו לישראל. הוא נפטר בירושלים בשנתו ה-90, זמן קצר לאחר קבלת האות.

"פרס מיוחד לרגל מלאת 50 שנה לעליית הנאצים לשלטון הוענק לד"ר רוברט וולטש לאות הוקרה על עבודתו האמיצה. הוועדה העלתה על נס את תרומתו להגנת זכויותיהם של היהודים בתחילת שנות השלטון הנאצי. גם אחרי עלייתו ארצה ב-1938 המשיך וולטש, בעיתון 'הארץ', להיאבק למען זכויות האזרח, במיוחד של לא-יהודים, והקפיד לשקף תפיסה כוללת של זכויות האזרח כמסכת שאינה ברת-חלוקה על פי קריטריונים של גזע, לאום ודת".- ועדת האות

 

ועדת האות ציינה במיוחד את תרומתו של וולטש כעורך הביטאון הציוני בגרמניה "יידישה רונדשאו" – הסקירה היהודית – בשנים 1938-1919. עם עליית הנאצים לשלטון פרסם וולטש מאמר מערכת שנועד לעודד את הקהילה היהודית, בו כתב: "העובדה, שהנהלת החרם הורתה לתלות על גבי החנויות המוחרמות שלטים 'עם טלאי צהוב על רקע שחור', נועדה לגנאי ולביזיון. אך אנו נקבלנה וברצוננו להפכה לאות של כבוד".

 
 

אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג ז"ל מוענק על-ידי האגודה לזכויות האזרח מדי שנה לאדם או לארגון שתרמו תרומה מיוחדת לקידום זכויות האדם בישראל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.