מקבל אות זכויות האדם לשנת 1981

גבריאל שטרן, עיתונאי "על המשמר"

 

גבריאל שטרן ז"ל נולד בגרמניה בשנת 1913, והיה עיתונאי ופעיל שלום. הוא החל לעבוד ב"על המשמר", העיתון היומי של מפ"ם, בשנת 1949, וסיקר נושאים מדיניים וחברתיים. נפטר בשנת 1983.

 

"מר שטרן, שכתב שנים רבות ב'על המשמר', היה ער במיוחד לזכויות האדם, בייחוד לזכויותיהם של בני המיעוט הערבי. חשיפותיו ורשימותיו בנושאים אלה תרמו רבות להפצת התודעה בדבר הצורך לשמור על חירויות יסוד של האזרח". – ועדת האות

 

" 'מה הם, על פי ניסיונך ארך השנים, הקשיים המיוחדים הכרוכים בעבודה העיתונאית בעיר הזאת, בארץ הזאת?' נשאלתי על ידי כתב ותיק של הטלוויזיה הגרמנית, המכין סרט על ירושלים. הראיון נערך על מרפסת בית הקפה 'סיטדאל' בבעלותו של מוסא הג'ינג'י, מקום אהוב עלי, המשקיף על שער יפו. הרהרתי רגע ועניתי בערך כך: 'אינני יכול דבר בשם כל עמיתי למקצוע, אבל אני, אישית, תמיד התלבטתי במיוחד כאשר הכרתי המצפונית וגם המדינית חייבה אותי לצאת נגד מבצעי אלימות ומעשי גמול ונקם מצידנו, בשעה שמתינו היו מונחים לפנינו וידעתי, כי לב הקוראים שותת דם' ". – מתוך רשימותיו של גבריאל שטרן בספר "על המרפסת של מוסא הג'ינג'י".

 

"במלחמת העצמאות הוצב שטרן בבית החולים האיטלקי שבמוסררה. יום אחד מצא עצמו בקצה פרוזדור ארוך ואפלולי מול איש לבוש מדים. האיש כיוון אליו את רובהו, האצבע על ההדק. אויב. שטרן הרים את רובהו, האיש הרים את שלו. שטרן ידע: מי שיירה ראשון יחיה. השני ימות. הוא לחץ על ההדק. הכדור חדר אל תוך הדמות שעמדה מולו – וניפץ אותה למאות רסיסי זכוכית. היה זה ראי גדול. שטרן ירה אל תוך עצמו.

מאז לא ירה יותר". – מתוך ההקדמה לספר "על המרפסת של מוסא הג'ינג'י"

 

 

 

אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג ז"ל מוענק על-ידי האגודה לזכויות האזרח מדי שנה לאדם או לארגון שתרמו תרומה מיוחדת לקידום זכויות האדם בישראל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.