מקבלות/י אות זכויות האדם לשנת 2017

ברכות לזוכות ולזוכים באות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג

אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצווייג ז"ל מוענק מדי שנה מטעם האגודה לזכויות האזרח לאדם או לארגון שתרמו תרומה יוצאת דופן למען זכויות האדם בישראל. זוכי האות לשנת 2017 הם: המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, העיתונאית ורד לי, וסלאח חאג' יחיא – מנהל המרפאה הניידת של ארגון רופאים לזכויות אדם. דליה קירשטיין, ממיסדי המוקד להגנת הפרט והמנכל"ית שלו עד לאחרונה, תקבל אות מיוחד על מפעל חיים.

חברי ועדת אות זכויות האדם הם פרופ' יצחק בנבג'י, פרופ' רות הלפרין-קדרי ופרופ' מיכאיל קרייני.
 

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

 
המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות הוקם בשנת 2003 כשיתוף פעולה בין עמותת עצו"מ – עבודות צדקה ומשפט, ומשרד עו"ד כבירי-נבו-קידר-בלום ושות'. מאז פועל המטה להגנת זכויות האדם של הנשים, הגברים והקטינים הכלואים במעגל הזנות והסחר וקולם אינו נשמע, ולמען אלו הרוצים לצאת מן המעגל, אך אין בידיהם אפשרות אמיתית לעשות כן בתנאים החברתיים הקיימים.

המטה פועל בקשר צמוד עם ארגוני הסיוע, ובכל שנות פעילותו ידע לייצר שיתופי פעולה פוריים ולרתום למאבק גורמים משמעותיים מן התקשורת, הפוליטיקה ומוסדות המדינה. פעילותו הובילה לשינוי תודעה משמעותי כלפי תופעות הסחר והזנות בקרב הציבור הרחב, חברי וחברות הכנסת ובתי המשפט. כך למשל, הצעת חוק שכתב וקידם המטה בעניין המאבק בזנות וסיוע לקורבנות הזנות עברה השנה בקריאה טרומית בכנסת, בתמיכה חוצת מפלגות של 74 חברות וחברי כנסת, ובלא מתנגדים. עבודתו העיקשת והמתמדת של המטה מבססת אט אט בציבור הישראלי את ההבנה כי נשים הנמצאות בזנות הן קורבנות של תעשייה ממוגדרת, השואבת אותן אל מציאות חשוכה שממנה קשה לצאת.

ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג בחרה להעניק למטה למאבק בסחר בנשים ובזנות את האות על תרומתו המכריעה לקידום השוויון המגדרי בישראל, לעיצוב השיח הציבורי בסוגיות של מגדר ובחירה, ולשינוי המדיניות החברתית והציבורית בנושאי הסחר בנשים והזנות בישראל.
 

ורד לי

 
זה למעלה מעשור מקדישה ורד לי את כל כולה להשמעת קולם של מי שמצויות ומצויים בשולי החברה בישראל: נשים בזנות, פליטים, דרי רחוב, אסירות ועוד. עשייתה העיתונאית היא מופת לשילוב של איכויות ספרותיות עם מחויבות ערכית ומוסרית חסרת פשרות. באמצעות כתבות עומק בעיתון "הארץ" ובבלוג "שטח הפקר", הענקת ראיונות באמצעי התקשורת, כתיבת טורי דעה וביקורות סרטים וספרים, היא נלחמת לא רק על זכויות האדם של האנשים והנשים השקופים ביותר בחברה בישראל, אלא על עצם ההכרה בהם כבני אדם.

ורד פיתחה ז'אנר ייחודי של עיתונאות חוקרת המשלבת מעורבות, מחויבות ערכית, הקשבה וכבוד למושאי הכתיבה, עם שמירה על אמות המידה הגבוהות ביותר של דיוק בדיווח העיתונאי. עבודתה תרמה לשינוי הדרמטי באופן שבו הציבור בכלל, וקובעי המדיניות בפרט, מתייחסים לתעשיית הזנות – לנשים הלכודות בה מחד, ולגברים צרכני הזנות מאידך. בזכות עבודתה של ורד לי גם מותן של נשים בזנות נחקק בתודעה, ושלא כבעבר, עם מותן היה להן שם, ולו רק שם בדוי.

ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג בחרה להעניק לוורד לי את האות בזכות תרומתה למהפך התודעתי והפוליטי שהתחולל בתחום הזנות – מראיית הנשים בזנות כאחראיות לגורלן וכמי שמהוות מטרד פעמים רבות, להבנה שעל פי רוב הן קורבן של תעשייה אכזרית אשר חובה על המדינה למגרה, ולתמוך בנשים המבקשות להיחלץ ממנה.
 

סלאח חאג' יחיא

 
סלאח חאג' יחיא מנהל את המרפאה הניידת של ארגון רופאים לזכויות אדם מאז הקמתה, זה כ-28 שנה. תחת ניהולו מגיעה המרפאה לרחבי הגדה המערבית וכן לרצועת עזה, ומעניקה טיפול רפואי חיוני לתושבים הפלסטינים, החסרים כל כך שירותי בריאות ראויים, גם במקומות המרוחקים והנזקקים ביותר וגם בתקופות שבהן האלימות גואה, בעת מלחמות ומבצעים צבאיים.

במשך קרוב לשלושה עשורים מנהל סלאח חאג' יחיא את המרפאה במסירות אין קץ, בתושייה ובכושר ארגון יוצאי דופן, ומשמש כתובת לאלפי פונות ופונים מדי שנה. הוא שומר על קשר יומיומי עם הקהילה הרפואית בשטחים בכלל ובעזה בפרט, מכיר היטב את השטח ואת הצרכים ביישובים השונים, ולעולם אינו נרתע מהקשיים העצומים שמערימה מציאות הכיבוש. פעילותה הענפה של המרפאה הניידת בשטחים בכלל ובעזה בפרט מתאפשרת בין היתר בזכות הקשרים העמוקים והמקיפים שהצליח סלאח ליצור עם אנשי רפואה ועם מדינאים פלסטינים בכירים.

מזה 11 שנים סלאח הוא הישראלי היחיד שמוביל משלחות של רופאים מישראל לפעילות בתוך רצועת עזה. בשנה האחרונה, עם החמרת המצב בעזה, סלאח והמרפאה הניידת גייסו תרופות וציוד רפואי על מנת להמשיך את הפעילות ברצועה. לצד פעילותו ההומניטרית, סלאח הוביל אמירות ציבוריות ברורות ואמיצות לגבי האחריות של כל השחקנים – ישראל, הרשות הפלסטינית וחמאס – להפרות של הזכות לבריאות בגדה ובעזה.

ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג בחרה להעניק לסלאח חאג' יחיא את האות על תרומתו המשמעותית במשך השנים לבריאותם של רבבות אנשים ולהצלת חייהם של רבים. חשוב לא פחות – פעילותו מאפשרת גילויים של אחווה אנושית וידידות בין ישראלים ופלסטינים, שמסמנים אור בקצה המנהרה.
 

דליה קרשטיין – אות מיוחד על מפעל חיים

 
דליה קרשטיין הייתה המנכ"לית של המוקד להגנת הפרט במשך 26 שנים. בשנים אלה סייע המוקד לעשרות אלפי פלסטינים להתמודד עם הפרות זכויות האדם שלהם על ידי רשויות ישראליות, ועם עוינות הבירוקרטיה של הכיבוש.

כמנכ"לית המוקד להגנת הפרט, דליה התוותה את דרכו בצניעות, בהתמדה ובהצלחה רבה, והפכה אותו מארגון קטן לאחד הארגונים המשמעותיים בישראל בתחום זכויות האדם בשטחים הכבושים. לכל אורך הדרך גילתה דליה מחויבות אמתית לזכויות אדם ונחישות לטפל בכל מי שזכויותיו נפגעו.

עם פרישתה של דליה קרשטיין לגמלאות, ועדת אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג מצאה לנכון להעניק לה אות על מפעל חיים בשל תרומתה יוצאת הדופן להגנה על זכויות האדם של הפלסטינים בשטחים הכבושים ולקידום זכויות האדם בישראל. לנחישותה להמשיך להיאבק מול מציאות מתסכלת ומייאשת יש חלק מכריע בהצלחותיו הרבות של המוקד להגנת הפרט.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.