הקו החם  |  תרומה  |  תמיכה והצטרפות  |   הצטרפות/הסרה מרשימת תפוצה  | ינואר 2010   

 



"...השאלה אם צה"ל עמד במבחן המוסרי היא עניינו של כל אזרח בישראל... אזרחי המדינה הם הנושאים באחריות הכוללת למתחולל בה ובצה"ל. מבחנו של צה"ל הוא מבחננו כחברה וכפועלים מוסריים. איש בעל מצפון אינו יכול לשקוט כשעננה כה כבדה רובצת על פעילות צה"ל. 

...אם צה"ל והרשויות נמנעים מחקירה, עלינו, האזרחים, לתבוע זאת מהם. אם יתמידו בסירובם - יש למצוא דרך שבה יחברו אנשים נקיי דעת, שיבדקו את הטעון בדיקה. 

...העדר חקירה הופך את כולנו, לא רק את צה"ל, לנאשמים ולאחראים להתרת רסן ולפעילות שהיא לא מוסרית ביסודה, ולו רק משום הסירוב לבחון את מה שהתרחש. אין דרך להתמודד עם אחריות זו אלא על ידי הקמת ועדת בדיקה חיצונית חסרת אינטרסים."

(פרופ' אבי שגיא, ממנסחי מסמך רוח צה"ל, במאמר דעה ב"הארץ", 14.12.09






התמונות בגיליון זה מתוך מודעות שפרסמו ארגוני זכויות אדם לאחר סיום הלחימה בעזה, בדרישה לחקור את האירועים שהתרחשו במהלכה. 
צילומים: אימאן מוחמד. 
לצפיה במודעות: 
מודעה ראשונה >>> 
מודעה שניה >>> 
מודעה שלישית >>> 





עוד מפעילות האגודה לזכויות האזרח וארגוני זכויות אדם עמיתים בעת הלחימה בעזה:

  • בלוג ארגוני זכויות האדם: זכויות האדם בעזה ובישראל בצל הלחימה
  • פלאש: "אזרחים אינם בשר תותחים" - עדכון יומי על מספר הנפגעים
  • קו חם לתושבי הדרום
  • מודעת ארגונים בעיתון הארץ, 30.12.08: אזרחים אינם בשר תותחים
  • מודעת האגודה בעיתון הארץ, 16.1.09: די לפגיעה בילדים

  •  











    שנה ללחימה בעזה - קישורים נוספים: 

  • בצלם:
    שנה לעופרת יצוקה: אין דין ואין דיין
  • גישה: 
    שנה למלחמה בעזה – מניעת מעבר לפי המספרים
  • חדשות ערוץ 2: 
    שנה אחרי: איך נראית עזה?
  • הטלוויזיה החברתית:
    לוחמים לשלום - שנה למלחמה בעזה
  • מרכז עזה לבריאות הנפש, רופאים לזכויות אדם וגישה:
    ילדות תחת מתקפה - תערוכת ציורי ילדי עזה, שנה אחרי "עפרת יצוקה"


  •  

    האגודה לזכויות האזרח בישראל 
    היא ארגון עצמאי ובלתי תלוי.
    מקור משאבינו הוא תרומות של קרנות ופרטים בארץ ובחו"ל, דמי חברות באגודה ופעילות התנדבותית. עצמאות האגודה ומקצועיותה מבוססים גם במדיניותנו ארוכת השנים שלא לבקש, ולא לקבל, מימון ממקורות מפלגתיים או ממשלתיים בישראל.
    כל תרומה לאגודה מוכרת לצורכי מס. 

    לעמוד

     © האגודה לזכויות האזרח בישראל
    טלפון: 1-700-700-960
    פקס: 02-6521219
    ת"ד 34510 ירושלים 91000
    אתר: www.acri.org.il
    אימייל: mail@acri.org.il


    לגליונות קודמים >>>

    להצטרפות/הסרה מרשימת התפוצה >>>

     



    שנה למלחמה, והסבל של תושבי רצועת עזה לא מסתיים, ואף הולך ומחמיר. בישראל ומחוצה לה, החשדות להפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי מצד כוחות צה"ל לא יורדים מסדר היום.

    חקירה של חשדות כאלה בתום הלחימה, על ידי גוף רשמי ישראלי בלתי תלוי, היא הצד המשלים של התחייבות ישראל לעמוד בדיני הלחימה. בלעדי חקירה, הצהרתה של ישראל בדבר כיבוד המשפט הבינלאומי נותרת ריקה מתוכן. 

    מעל לכל שיקול משפטי – החקירה הינה חובה מוסרית ראשונה במעלה: כלפי תושבי עזה שנפגעו; כלפי החיילים שנשלחו להילחם בעזה; כלפי החיילים שיישלחו להילחם בעתיד; כלפי הציבור בישראל, הזכאי לדעת את האמת; ועל-פי המחויבות האוניברסלית לצמצום הפגיעה באזרחים. 

    מכלול הנתונים שהצטברו מלמד, כי עיקר הפגיעות באזרחים ובמבנים אזרחיים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" אינו תוצר של החלטה מקומית כזו או אחרת, אלא תוצאה של הנחיות ושל החלטות שהתקבלו על-ידי דרגים בכירים בממשלה ובצה"ל, באישור הפרקליטות הצבאית. מכאן, שהחקירה שעל ישראל לנהל חייבת לכלול בחינה של ההחלטות שהתקבלו, ושל הפקודות וההנחיות שניתנו לקראת המבצע ובמהלכו, ואינה יכולה להסתפק בחקירת אירועים נקודתיים, שעיקרם יישום הפקודות בשטח או סטייה מהן על-ידי חייל בודד.

    על חקירה ראויה לעמוד בארבעה תנאים מצטברים: יש לערוך אותה במהירות האפשרית; האנשים המבצעים אותה חייבים להיות עצמאים ובלתי-תלויים בנחקרים הפוטנציאליים; עליה להיות פתוחה לביקורת ציבורית; ועליה להיות אפקטיבית כך שבאופן סביר תוכל להביא לממצאים אובייקטיביים. אפשר שמקצת התנאים כבר לא יתמלאו, עקב הזמן שחלף מאז האירועים – ואף על פי כן, טובה החקירה גם במגבלות אלה, ולו כדי להפיג את החשש שיש לישראל מה להסתיר. 

    האגודה לזכויות האזרח קוראת לממשלת ישראל בשם הציבור הישראלי כולו לקחת אחריות ולחקור ברצינות ובאופן בלתי-תלוי את אירועי הלחימה. למעננו – עלינו לבחון את המציאות נכוחה.

    עוד על החובה לחקור ועל הפרמטרים לחקירה ראויה >>>


     
    ההדחקה וההשתקה


    במסמך "כרוניקה של הדחקה" אספנו רצף אירועים וציטוטים מהשנה האחרונה, המצביעים על מגמה מדאיגה של אי-ההתמודדות בתקשורת הישראלית עם קולות הביקורת סביב אירועי הלחימה, עם הנתונים הקשים על הפגיעה באזרחים ברצועת עזה ועם הניסיון לעורר דיון ציבורי בגינם. ההדחקה מובילה אותנו במסלול מסוכן. האם לא הגיע הזמן לקחת אחריות על מעשינו? 

    ראו גם: הטלוויזיה החברתית: שנה להשתקת המחאה הציבורית נגד המלחמה והמצור בעזה >>>


     
    המצור


    שנה לאחר תום הלחימה בעזה, והמצור על עזה יוצר החמרה מכוונת במצבה הקשה גם כך של כלל האוכלוסייה האזרחית, ומונע את שיקום ההרס שנוצר. אלפי בתי מגורים נותרו הרוסים, ועשרות אלפי אזרחים נותרו חסרי בית. חלק ניכר ממקורות הפרנסה אינם יכולים לתפקד עקב מחסור בחומרי גלם חיוניים והיעדר קשר עם העולם החיצון. 

    באפשרותה של ישראל, השולטת במעברים היבשתיים לרצועת עזה, לבדוק את הסחורות הנכנסות לרצועה ולמנוע הכנסתם של כלי נשק ותחמושת. ואולם המצור שמטילה ישראל איננו מכוון לכך ואיננו מסתיים בכך. ההגבלות שמטילה ישראל מתמקדות בהגבלות על סחורות ועל מוצרים המיועדים לאוכלוסייה האזרחית ולפעילות כלכלית. ככזה, מדובר במצור הנעדר תכלית ביטחונית או צבאית לגיטימית, ואשר תוצאתו העיקרית הינה החמרת הפגיעות, הקשות ממילא, שמהן סובלת האוכלוסייה האזרחית בעזה, וקריסה כלכלית וחברתית. ככזה, מדובר במעשה בלתי אנושי, בלתי חוקי, ובלתי מוסרי. 

    הסרת המצור היא קריטית לשיפור התנאים ההומניטריים של האוכלוסייה האזרחית בעזה, והיא יכולה להיעשות בכל רגע נתון. מחר אפשר לשנות את חייהם של מיליון וחצי אנשים.

    להרחבה - עמדת האגודה על המצור >>>

    סרטון "בצלם": מצור לא מפיל ממשלות, מצור מאמלל אנשים >>>

    עוד על המצור בעזה ראו באתר גישה - מרכז לשמירה על הזכות לנוע >>>


     
    השאלות שנותרו פתוחות


    חלפה שנה מאז הסתיים מבצע "עופרת יצוקה", ושורה של שאלות ושל תהיות באשר לחוקיותן של פעולות צה"ל במהלך ההתקפה טרם זכו למענה. רוב השאלות אינן נוגעות להחלטה מקומית כזו או אחרת; עיקר החשדות להפרה של המשפט הבינלאומי על-ידי ישראל נוגע להחלטות שהתקבלו על-ידי הדרגים הבכירים ביותר בממשלה ובצה"ל, באישור הפרקליטות הצבאית, להנחיות שהועברו לכוחות שפעלו בשטח, ובמיוחד ל"רוח מפקד" מתירנית שאיפשרה לחיילים לפעול ללא מגבלות מוסריות.  

    להרחבה >>>


     
    דוח ועדת גולדסטון: מה הלאה?

    אז מה בעצם המליצה ועדת גולדסטון? ומהם הצעדים הבאים העומדים לרשות הקהיליה הבינלאומית, במקרה שישראל והפלסטינים לא יקיימו את ההמלצות? 

    למסמך המלא >>>