הקו החם  |  תרומה  |  תמיכה והצטרפות  |   הצטרפות/הסרה מרשימת תפוצה  | מרץ 2011   
 
ברכות לעו"ד דורי ספיבק על מינויו לשופט





האגודה לזכויות האזרח מברכת את עו"ד דורי ספיבק על מינויו לשופט בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. ספיבק, מהפעילים הבולטים במאבק לזכויות האדם בכלל ולזכויות קהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרס וביסקסואלים) בפרט, היה פעיל ומעורב באגודה לזכויות האזרח במשך תקופה ארוכה. הוא כיהן מספר שנים כחבר הנהלת האגודה, ובשנים 2007-2010 היה יו"ר ההנהלה. האגודה איבדה פעיל מרכזי, אבל החברה הישראלית כולה זכתה בשופט מצויין, אדם שזכויות האדם הם נר לרגליו.

 
עזרו לנו להיאבק בהפרטה בחינוך

במסגרת עבודתנו לעצירת ההפרטות במערכת החינוך, אנו מחפשים דוגמאות בנושאים הבאים:
• דוגמאות לבתי ספר ברחבי הארץ שיש בהם מסלולי העשרה נפרדים, שעולים כסף;
• מקרים המדגימים את הבעייתיות בהפרטת שירות האחיות בבתי הספר.
אנו זקוקים לדוגמאות אלה כדי להיאבק בפגיעה בזכות לשוויון בחינוך וכדי לקדם פתרונות רפואיים ראויים יותר בבתי הספר. 
 
להרחבה >>

 
הזמנה להכשרה מקיפה בנושא המשפט ההומניטרי הבינלאומי 





הוועד הבינלאומי של הצלב האדום והאגודה לזכויות האזרח מזמינים פעילים/ות בארגוני החברה האזרחית, עובדי/ות ציבור וממשל ואנשי אקדמיה, עיתונות ותקשורת ל-6 ימי הכשרה אודות המשפט ההומניטרי הבינלאומי. במהלך ההכשרה ירכשו המשתתפים היכרות יסודית עם ענף משפטי חשוב זה, ויתעמקו בהשלכותיו באשר להתנהלותה של ישראל ולעימותים הצבאיים שבהם היא מעורבת.
ההכשרה אינה כרוכה בתשלום, והיא תתקיים בקבוצה קטנה (כ-15 משתתפים) בימי רביעי בשבוע החל מ-4.5.11.
לפרטים ולהרשמה >>

 
מאמרים

"שום תורם מעולם לא הכתיב לי מה לעשות. זה פשוט לא קורה, כי התורמים המוסדיים לא עובדים ככה וכי ההתנהלות המקצועית של הארגונים לא מאפשרת זאת.
אז בחייכם – עזבו את שיח התורמים האווילי, כי הם לא קובעים. התייחסו לתוכן הפעילות, ואם יש לכם ביקורת עליה – בטאו אותה. המשיכו לדרוש שקיפות מאיתנו ומכל העמותות, אבל עשו זאת מהסיבות הנכונות."
עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור והזכות לחינוך באגודה, בעניין הוויכוח על מקורות המימון של ארגוני זכויות האדם. למאמר המלא >>> 


"לפעמים נדמה כי לממשלה בישראל יש תסריטאי שיודע ליצור רק סרט מסוג אחד. ההתחלה היא בהחלטה על קיצוצי שירותים או העלאת מחירים, ואחריה זעקה ציבורית. כעת פורצת מערכה די קצרה של כמה ימים עד שבועות, שבהם מאפשרים לנו לדבר על זה בתקשורת – וכבר מגיע הסוף האחיד: נבחרינו מכריזים על איזו הטבה לציבור, וכולנו ממשיכים הלאה. עד העונג הבא. "
עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות-כלכליות, על היום הבינלאומי לצדק חברתי ועל מדיניות הממשלות בישראל. למאמר המלא >>>

 

האגודה לזכויות האזרח בישראל 
היא ארגון עצמאי ובלתי תלוי.
מקור משאבינו הוא תרומות של קרנות ופרטים בארץ ובחו"ל, דמי חברות באגודה ופעילות התנדבותית. עצמאות האגודה ומקצועיותה מבוססים גם במדיניותנו ארוכת השנים שלא לבקש, ולא לקבל, מימון ממקורות מפלגתיים או ממשלתיים בישראל.
כל תרומה לאגודה מוכרת לצורכי מס. 

לתרומה מאובטחת

 © האגודה לזכויות האזרח בישראל
טלפון: 03-5608185
פקס: 03-5608165
נחלת בנימין 75 תל אביב 
אתר: www.acri.org.il
אימייל: mail@acri.org.il

/     /

לגליונות קודמים >>>

להצטרפות/הסרה מרשימת התפוצה >>>

ידיעון האגודה בערבית >>>
ידיעון האגודה באנגלית >>>

 
התחדשנו


אנו שמחים לבשר שלאחר חודשים רבים וארוכים של עבודה, עלה לאוויר אתר האגודה החדש בעברית, ערבית ואנגלית. מוזמנים/ות לגלוש, להתרשם ולשלוח לנו תגובות והערות. בקרוב אפשר יהיה גם להרשם לקבלת עדכונים שוטפים במייל.

וגם בפייסבוק התחדשנו, ופתחנו דף חדש שבו נפעל מעתה, במקום בקבוצת האגודה (על היתרונות של דף לארגון אפשר לקרוא כאן - אותנו זה שכנע). אתם/ן מוזמנים/ות בחום לעשות "לייק" לזכויות האדם כדי להתעדכן, לעדכן ולהשתתף בדיונים.


 
הפעם - רק חדשות טובות



  • החוק להקמת הרשות לפינוי מוקשים, שהאגודה לזכויות האזרח היתה בין מקדמיו, אושר פה אחד במליאת הכנסת. הרשות תפעל לפינוי מוקשים הפזורים ברחבי ישראל והגדה המערבית, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים. 

  • בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירת האגודה לזכויות האזרח בנושא ה"פרופיילינג" על בסיס לאום בעת הבידוק הביטחוני בשדה התעופה. בית המשפט הורה לשב"כ לנמק מדוע הוא נמנע מלבדוק את כל הנוסעים על פי קריטריונים שווים, ענייניים ואחידים – בשונה מהמצב כיום, שבו מתויגים הנוסעים הערבים כסיכון ביטחוני. 

  • בעתירת האגודה ועדאלהבג"ץ חייב את משרד הפנים להיערך לבחירות ראשונות במועצה האזורית אבו בסמה בדצמבר 2012. למעלה משבע שנים חלפו מאז כינונה של המועצה האזורית שבנגב, אך היא עדיין מונהגת על ידי פקיד ממונה מטעם שר הפנים, וטרם קוימו בה בחירות. 

  • בפסק דין בעתירת האגודה לזכויות האזרח, קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי על עיריית ירושלים ליישם פתרון זמני מיידי לפינוי אשפה מכלל הרחובות בשכונות צור באהר ואום טובא שבירושלים המזרחית, ולהביא תוך ארבעה חודשים ליישום פתרון קבע, שישים קץ למצב התברואתי הגרוע ממנו סובלות השכונות.  

  • ההצבעה על ההצעה להקים ועדות חקירה לחקירת ארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל, שיזמה סיעת ישראל ביתנו והיו שותפים לה גם ח"כים מהליכוד, הוסרה מסדר היום של הכנסת. מה שהוביל לכך היה ההתנגדות הגוברת של שרים וח"כים בליכוד ליוזמה, ודרישתם לקיים חופש הצבעה בעניין. משמעות הדבר היתה, שלתומכים בהקמת הוועדות כבר לא היה הרוב הדרוש להם, והם נאלצו לוותר על קידום היוזמה. ניסיון נוסף להעלות את ההצעה להצבעה לא צלח. חשוב לציין בהקשר זה את מגוון הכוחות הדמוקרטיים שהביעו התנגדות ליוזמה זאת מיום שהוחל בקידומה, ואשר התנגדותם הנחרצת ופעילותם הם שהביאו לתוצאה הסופית הרצויה. עם זאת, הצעות חוק אנטי דמוקרטיות אחרות עדיין עומדות על הפרק  (ראו מעקב האגודה בנושא).

  •  
    הכל בגלל כוכב ירוק... 
    מערך שיעור בנושא גזענות



    ב-21.3 מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי לביטול האפליה הגזעית. מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח הפיקה חוברת מיוחדת למחנכים שמעוניינים לקחת חלק בחינוך נגד גזענות. אנו קוראים לכל מוסדות החינוך במדינה לציין את היום הזה - זו האחריות של כל מחנך ומחנכת לעשות מעשה חינוכי ואפילו הקטן ביותר. מטה קרימנצר במשרד החינוך מציין אף הוא את היום במערכת החינוך וממליץ לבתי הספר להקדיש שעתיים לעיסוק בנושא זה באותו שבוע. (ראו כאן המלצות, תכנית וחוזר מנכ"ל).

    הפעילות שמציעה האגודה מבוססת על הסיפור The Sneeches מאת דר' סוס, שבו מוצגת סיטואציה דמיונית של גזענות, אפליה ומתן זכויות יתר, ומעלה בהומור שאלות נוקבות בנושא.
    המערך נכתב על ידי רוז עאמר מהאגודה לזכויות האזרח, רכזת קבוצת "נשים למען שינוי לטובה" בכפר קאסם.

    מערך הפעילות בעברית

    מערך הפעילות בערבית


     
    פניות הציבור: סיפורים קטנים גדולים


    בשקט בשקט, צוות פניות הציבור של האגודה עושה חיל. הצוות, המונה כ-20 מתנדבות ומתנדבים מסורים ושלושה רכזים, ומסתייע בעורכי הדין של האגודה, במתמחים ובעורכי דין מתנדבים, מטפל מדי שנה באלפי פניות ותלונות המגיעות לאגודה מהציבור הרחב.
    הדוגמאות שלהלן, לפניות שבהן טיפלנו בתקופה האחרונה, נותנות הצצה ליום-יום של הפרות זכויות אדם קטנות כגדולות בישראל, ולמגוון הנושאים שבהם מטפל הצוות. לא הרואי, לא בגצי"ם, לא כתבות בעיתון - אבל מענה מיידי ואמיתי למצוקות של אנשים רבים.

    דיור ציבורי
    א. זוג מבוגר ונחמד שנמצא זכאי לסיוע בשכר דירה שוכר דירה בקיבוץ שבו מתגוררת בתם: קומת קרקע, איכות חיים, תמיכה משפחתית. משרד השיכון סירב לאפשר להם לממש את הסיוע בקיבוץ. כתבנו מכתב התוקף את ההחלטה, והכסף הופקד בבנק.

    ב. גג דולף של דיירת הדיור הציבורי תוקן אחרי שביקשנו יפה. היא עצמה נתקלה בדחיות וסירובים לא ענייניים.

    חשמל
    בית פלסטיני שנותר מבודד בירכתי גילה חובר לחשמל אחרי 40 שנה - בעקבות שנתיים של טיפול נחוש ועקשני של רכז פניות הציבור באגודה.
     
    זכויות אסירים
    אסיר התלונן על כך שסגל הכלא איבד חבילה שהביאו לו ושהחקריה בעניינו נמשכת כבר כמה חודשים ללא תוצאות. בעקבות התערבותנו הוא קיבל פיצוי בסך 520 ש"ח.

    פרטיות ומאגרי מידע
    תלונת בני זוג על כך שבמהלך שייט הם נדרשו לתת טביעות אצבע כתנאי לחזרתם לספינה שעגנה בחופים זרים. פנינו לראש הרשות למשפט וטכנולוגיה, קבלנו על התפשטות התופעה, על הפגיעה בפרטיות ועל אגירה לא מבוקרת של נתונים ביומטרים וביקשנו נהלים.

    מעמד
    אישה שהגיעה לישראל כתיירת, נשארה כשוהה בלתי חוקית, נפצעה קשה בפיגוע, קיבלה כמה עשרות אחוזי נכות ומעמד זמני ל-15 שנה, וכעת התבקשה אחר כבוד לצאת מישראל. מצאנו לה עו"ד מתנדבת.


     
    אתר המטה לשוויון בבריאות


    המטה הציבורי לשוויון בבריאות, שהאגודה היא חברה פעילה בו, השיק לאחרונה את אתר האינטרנט שלו. באתר מידע ונתונים על פערים בבריאות, חדשות ועדכונים, סיפורי פעילים/ות ועוד.
    כל הארגונים והפעילים המזדהים עם המטה שותפים בהחלטה הנחושה להביא לצמצום דרסטי של פערי הבריאות בישראל - בין תושבי המרכז לתושבי הפריפריה, בין העניים לעשירים, בין ערבים ליהודים, בין עולי אתיופיה לציבור הישראלי הוותיק ועוד. הארגונים והפעילים השותפים למטה מעורבים במאבקים וביוזמות מגוונות - כל אחד ואחת פועל/ת בדרכו/ה שלו/ה - ואולם כולנו יחד קוראים לממשלה לקבל החלטה אמיצה לכונן תכנית לאומית רב שנתית לצמצום הפערים בבריאות, תוך התבססות על יעדים כמותיים.