top of page

תביעות פיצויים על אפליה במכירת דירות

ביום 21.5.2017 הגשנו שתי תביעות אזרחיות על אפליה סמויה במכירת דירות מגורים לערבים. הראשונה – נגד חברה שסירבה למכור דירות ללקוחה ערבייה בפרויקט שלה ביפו בטענה שהשיווק הופסק, בעוד היא ממשיכה לשווק את הדירות ללקוחות יהודיים. השנייה היא נגד חברה שסירבה למכור דירות בפרויקט שלה בלוד ללקוחה ערבייה, בטענה שהשיווק הוא רק לחברי "בהצדעה" (מועדון הצרכנות של אנשי קבע ומילואימניקים); ללקוחה יהודייה נאמר שיש דירות בלי כל התניה, ולאחרת, שהציגה עצמה כיהודייה שלא שירתה בצבא, נאמר שתוכל לרכוש דירה ואף לקבל הנחה כמו חברי "בהצדעה", למרות שלא שירתה בצבא. בשתי התביעות האפליה הסמויה התגלתה באמצעות בדיקות של מתנדבי פרויקט "אפליה במבחן" של האגודה, לאחר תלונות שהתקבלו.

מלבד שני זוגות התובעים, האגודה לזכויות האזרח תבעה גם פיצויים לעצמה בתביעות אלו בשל הצורך להשקיע ממשאביה לחשיפת האפליה. התביעה נסמכת על פסיקה דומה בארה"ב, שם מפצים בתי המשפט ארגונים שמפעילים בוחנים (טסטרים) ואף בוחנים שהופלו, ועל סעיף 7 לחוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים, המקנה מעמד מיוחד לארגונים העוסקים בהגנה על קבוצות מופלות.

התביעה הראשונה הסתיימה בפשרה. התביעה השנייה תלויה ועומדת.

ת.א 43211-05-17 ה.ב.ח. נ' גרופית הנדסה אזרחית ועבודות ציבוריות בע"מ; ת.א. 43352-05-17 חליוי נ' י.ס. ברקת ישראל מגורים ובינוי בע"מ

עו"ד: הישאם שבאיטה (הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב)

קישורים:

התביעות נכתבו בסיוע עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח והסטודנטים טל גוטשטיין, רומן קליין, למא חורי ואחמד אבו אחמד

bottom of page