50 שנה לכיבוש והעמקת הסיפוח
ביום 6.6.2017 התכנסו חברי הכנסת ליום דיונים חגיגי לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים. היום הוקדש לסוגיה אחת ויחידה: ההתנחלויות. בוועדות ובמליאה דנו חברי הכנסת בחיזוק ובהרחבת ההתנחלויות וביחסי הגומלין בין הכנסת למתנחלים. מועצת יש"ע הייתה שותפה לאירוע המרכזי ונטלה חלק בדיונים בוועדות, בעוד מחברי הכנסת מהאופוזיציה נמנעה האפשרות להציע נושאים אלטרנטיביים לסדר יומה של הכנסת. שרת המשפטים איילת שקד הודיעה באותו יום חגיגי על הנחיה חדשה, ולפיה ועדת השרים לענייני חקיקה לא תדון בהצעות חוק ממשלתיות אלא אם תהיה בהן התייחסות לאופן מימוש אותה הצעת חוק בהתנחלויות.
הענקת בימת הכנסת כולה בשנת ה-50 לתמיכה במתנחלים, תוך הדרת כל סיעות האופוזיציה, מייצגת את גישתה של הממשלה ה-34 מאז החלה עבודתה לפני כשנתיים. משולחן הממשלה אין רואים ואין דנים בהשלכות המדיניות והמוסריות הקשות של מפעל ההתנחלות, או בהפרות השיטתיות של זכויות האדם של הפלסטינים החיים במשך חמישה עשורים תחת משטר צבאי ישראלי. הנהגת המדינה לא רק שאינה מודאגת מקיומן של שתי מערכות חוק בשטחים, האחת לפלסטינים והשניה לישראלים, אלא שהיא מעוניינת בהעמקתן.
גישה זו הובילה בשנה החולפת להתגברות זרם הצעות החוק לסיפוח ישיר או עקיף, ובהן הצעת חוק סיפוח מעלה אדומים, הצעת חוק סיפוח גוש עציון, הצעת חוק ירושלים רבתי, הצעת חוק לביטול ההתנתקות מצפון השומרון, ועוד. לעת הזו כמעט כל ההצעות לא קודמו בהליך החקיקה, אלא זכו בעיקר לכותרות בעיתונים; אולם בכך הופכים מהלכי הסיפוח לנורמטיביים בעיני הציבור הישראלי, שמתבקש להתעלם מכך שהסיפוח יהיה חלקי בלבד – השטח יסופח ללא תושביו הפלסטינים.
שיאו של תהליך האצת הסיפוח בכנסת נרשם בפברואר השנה, עם חקיקת "חוק ההסדרה". החוק "מסדיר" גזל אדמות פרטיות של פלסטינים בכדי להשאיר על כנן התנחלויות ומבנים שהוקמו עליהן בצורה לא חוקית, לא פעם על ידי רשויות המדינה. החוק, שעבר בכנסת על אף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, מפר איסורים מוחלטים של דיני הכיבוש, האוסרים על הפקעת רכוש אלא כשמדובר בצורך ביטחוני מיידי, ומפר גם את חוקי היסוד ואת דיניה של מדינת ישראל. ארגוני זכויות אדם, יחד עם ראשי מועצות ובעלי אדמות פלסטינים, עתרו לבג"ץ נגד החוק, ויישומו הוקפא לעת עתה.
"חוק ההסדרה" מסמל חצייה של קו פרשת מים, ושלב חדש בתולדות הכיבוש: אם עד היום הכנסת השאירה למפקד הצבאי את מלאכת החקיקה הישירה בשטחים, כפי שדורש הדין ההומניטרי הבינלאומי, מעתה היא מפעילה בשטחים את ריבונותה, במה שמהווה בעצם סיפוח בלתי חוקי וחלקי מאוד: חברי הכנסת מבקשים להחיל את ריבונותם על השטחים באופן שמעניק זכויות ושיוויון ליהודים בלבד, תוך השארת משטר צבאי מלא על הפלסטינים, דבר שלא יעלה על הדעת במדינה דמוקרטית. זוהי תפיסה של "ריבונות" הנשענת על טשטוש מכוון של גבולות המדינה, על אפליה בוטה וממוסדת ועל כוח הזרוע. זוהי תפיסה המבטלת עקרונות יסוד כמו שלטון החוק והשוויון בפני החוק, ועל כן היא מתבצעת תוך כדי התעלמות מהבלמים שנועדו להגן על שלטון החוק ועל השוויון במדינה דמוקרטית, כגון בית המשפט העליון והיועצים המשפטיים. כך, "חוק ההסדרה" נועד למעשה לשים סוף לעתירות לבג"ץ נגד מאחזים ובתים בהתנחלויות שנבנו שלא כחוק על קרקע פלסטינית פרטית; נוכח סירובו של היועץ המשפטי לממשלה להגן על החוק בבג"ץ, שכרה הממשלה את שירותיו של עורך דין פרטי לייצגה.
האצת הסיפוח של ההתנחלויות מלווה בהכרח בהגברת הדיכוי והנישול כלפי הפלסטינים. במקומות שבהם ממשלת ישראל מעוניינת במיוחד בסיפוח השטח – מעלה אדומים, בקעת הירדן, חברון ודרום הר חברון – היא פועלת ביתר שאת, באמצעות הצבא, להרוס בתים, בתי ספר, דירים ובורות מים; להחרים צינורות ועוקבי מים ופאנלים סולאריים המשמשים קהילות שישראל מסרבת לחבר לרשת המים והחשמל; לחסום כבישים ודרכי גישה המשמשים פלסטינים; ואפילו לערוך אימונים צבאיים בשטחן של קהילות פלסטיניות. מהלכים אלו נועדו לדחוק פלסטינים אל המובלעות שבשטחי איי ובי, ולהכשיר את הקרקע להשתלטות ישראלית מלאה על שטח סי, המהווה כ-60% מהגדה המערבית.
בשנה החולפת נעשה שימוש גובר בצווים צבאיים, שמטרתם להוות "מסלול עוקף" להליכים הארוכים הכרוכים באכיפת דיני התכנון והבנייה בגדה. כך, הצבא הגביר את השימוש בצווי החרמה, שמאפשרים החרמה מידית של מבנים יבילים (ניידים) חדשים. ההחרמה מתבצעת מעכשיו לעכשיו, ללא שימוע וללא כל הליך מינהלי או משפטי שיאפשר לתושבים לנסות ולשנות את רוע הגזירה, ומותירה אותם ללא קורת גג. צו צבאי חמור אף יותר ניתן לאחרונה לקהילות עין אל-חילווה ואום ג'מאל שבצפון בקעת הירדן. הצו מכריז על הכפרים כשטח מתוחם, ודורש מהתושבים לפנות תוך שמונה ימים "כל רכוש המצוי בתחום ההכרזה". מכיוון שאדם אינו יכול להתגורר במקום ללא כל רכוש, הצו הוא הלכה למעשה צעד של העברה בכפייה, האסור לפי המשפט ההומניטרי הבינלאומי החל על שטח כבוש. מדובר בהחמרה נוספת במדיניות הלא חוקית והלא מוסרית נגד קהילות מוחלשות ועניות המתגוררות בשטח סי.
גם בירושלים המזרחית מלווה הסיפוח בנישול של פלסטינים ובדחיקתם החוצה. בשנה החולפת המשיכה עיריית ירושלים להרוס בתים של פלסטינים בגין היעדר רישיונות בנייה, שכמעט בלתי אפשרי להשיג. הרשויות (העיריה, המשטרה, משרד הפנים, הממונה על נכסי נפקדים ואחרים) פועלות יחד עם עמותות מתנחלים לצורך השתלטות על בתים ודחיקת הפלסטינים החוצה משכונות הנמצאות בלבה של ירושלים, כמו העיר העתיקה, סילוואן, ושייח' ג'ראח. את השכונות שנותרו מעבר לחומת ההפרדה יש מי שמבקש כעת להוציא כליל מגבולותיה המוניציפליים של ירושלים.
הנהגת המדינה והמתנחלים משתמשים תדיר בשפת זכויות האדם ובשפת הדמוקרטיה והשוויון כדי לקדם את הסיפוח הפורמלי של ההתנחלויות ולדרוש את השוואת הדין החל על מתנחלים לדין החל בישראל הריבונית. בהקשר הירושלמי, השתלטות על מבנים בלב שכונות פלסטיניות מוצגת כזכותו של כל אדם לגור היכן שלבו חפץ ללא הבדל דת ולאום. אלא שזכויות אוניברסליות אינן זכותה של אוכלוסיה אחת בלבד. אלו שמדברים גבוהה על זכויות אדם מוכנים להיאבק בצווי הריסה, במעצרים אלימים, בעינויים בחקירות – רק כאשר מדובר ביהודים. מי שמנופף ביד אחת בדגל השוויון ממשיך בידו השנייה להעמיק את הפער העצום בין שתי מערכות החוק שישראל מקיימת בגדה ואת האפליה הממוסדת בירושלים המזרחית. הסיפוח והכיבוש – "הסיבוש" – נשענים על תפיסה מעוותת מן היסוד לגבי מהותם של שוויון, זכויות אדם ודמוקרטיה. השנה, שנת היובל לכיבוש, תפיסה זו הלכה והעמיקה שורשים.
רצועת עזה
שנת 2017 נפתחה ברצועת עזה במצוקת חשמל קשה בשיאו של החורף. באפריל חדלה תחנת הכוח של רצועת עזה לפעול, על רקע חילוקי דעות בין הרשות הפלסטינית להנהגת חמאס בנוגע לאספקת דלק לתחנה, וביוני החליט הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל להקטין את כמות החשמל שישראל מוכרת לרצועה. כך, אספקת החשמל הנמוכה ממילא ברצועה צומצמה למחזורים של עד ארבע שעות חשמל על כל 12 שעות של נתק. אספקת החשמל המצומצמת מסכנת חיי אדם ופוגעת בבריאות ובסביבה. המחסור החמור בחשמל יצר מחסור במים זורמים, שכן שאיבתם תלויה בחשמל. המחסור בחשמל פוגע בכל תחומי החיים של שני מיליון אישה ואיש החיים ברצועת עזה, החל מהפעלת מכשירים אלקטרונים ביתיים ועד לפעילותם התקינה של בתי חולים.
ביולי 2017 פרסם האו"ם דוח ובו תחזית מבהילה, לפיה עד שנת 2020 עשויה רצועת עזה להפוך למקום "בלתי ראוי למגורי אדם": אספקת החשמל מצומצמת, מקורות המים מזוהמים כמעט לחלוטין, השפכים זורמים ומזהמים, שירותי הרפואה ושירותים חיוניים אחרים קורסים, העוני והאבטלה גואים. לפי פרסומים בתקשורת, גם גורמים צבאיים ישראלים התריעו השנה לא פעם על כך שעזה נמצאת על סף משבר הומניטרי בשל הקריסה המוחלטת של התשתיות האזרחיות.
אחרי עשור קשה מנשוא, שבודד את עזה והפך את תנאי החיים בה לבלתי נסבלים, לקראת סוף השנה חלו התפתחויות שמעוררות סוף סוף אופטימיות זהירה. עשר שנים אחרי שהמעברים אל רצועת עזה וממנה נסגרו בתגובה להשתלטות חמאס, החלה העברת האחריות על המעברים לרצועת עזה וממנה לרשות הפלסטינית, בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בין פתח לחמאס. בעבור תושבי העזה הנצורים חשובה במיוחד חזרתו הצפויה לפעילות מלאה של מעבר רפיח, שתאפשר להם פתח יציאה לשאר העולם. יש לקוות כי העברת השליטה במעברים מחמאס לידי הרשות הפלסטינית תסייע בקידום הפעילות הבינלאומית לשיקום הרצועה אחרי שלושה סבבי לחימה עם ישראל, שהובילו להרס של התשתיות הרעועות, ואחרי עשר שנים של סגר, שפגעו פגיעה קיצונית וממושכת בזכויות האדם הבסיסיות של התושבים, ומנעו את פיתוח הרצועה ואת שיקומה.
התפתחות נוספת שעשויה להביא לשיפור המצב ברצועת עזה היא חידוש פעילותה של ועדת המים המשותפת של ישראל והרשות הפלסטינית בינואר 2017, לאחר שש שנים שבהן לא פעלה. הוועדה אמורה כעת לקדם הסכמות על פיתוח תשתיות המים והביוב בגדה וברצועה. בנוסף, ביולי 2017 חתמו ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית על הסכם "תעלת הימים", שיאפשר, בין היתר, מכירה של 10 מיליון קוב מים לרצועת עזה.
אולם על אף התקוות לשיפור ולשינוי, חשוב לזכור את היקף ועומק הבעיות. עוד לפני ההתנתקות מעזה היו התשתיות ברצועה במצב ירוד שלא יכול היה לספק את צורכי האוכלוסיה הפלסטינית, וודאי שלא להעניק לה תנאי חיים ההולמים את המאה ה-21. אחרי ארבעה עשורים של שליטה ישירה ועשור נוסף של שליטה עקיפה, רצועת עזה תלויה היום בקווי החשמל, המים והתקשורת של ישראל. תושבי עזה גם תלויים בישראל ובמצרים לצורך יציאה לטיפול רפואי, ללימודים, לביקורי משפחה וכיוצ"ב, ואפילו כדי לצאת לדוג ברצועת החוף של עזה. נדרש שינוי מדיניות דרסטי מצד ישראל, מצרים וההנהגה הפלסטינית כדי לצאת לדרך חדשה.